چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران و طراحی مدل آن است. روش تحقیق: این تحقیق از نوع کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد و رویکرد گلیزر (1992) استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی است. از روش نمونهگیری نظری و بهشیوه گلوله برفی نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بهصورت سؤالات باز استفاده شد. یافتهها: دادههای حاصل از 15 مصاحبه به روش تئوریسازی دادهبنیاد، کدگذاری و تجزیهوتحلیل گردید. درمجموع 426 کد باز از تجزیهوتحلیل مصاحبهها و پیشینه تحقیق بهدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه 134 کد حلصل شد و در مرحله کدگذاری محوری به 21 کد تبدیل شدند. در مرحله بعد، کدهای محوری در 5 گروه کد انتخابی از قابلیت بازاریابی نیروی انسانی شامل قابلیتهای بازاریابی مدیران باشگاه، قابلیتهای بازاریابی بازیکنان و مربیان، قابلیتهای بازاریابی کارکنان و تدارکات، قابلیتهای بازاریابی مشاهیر و پیشکسوتان و قابلیتهای بازاریابی لیدرهای باشگاه جای گرفتند. با توجه به ارتباطات بین این پنج گروه مدل بهصورت دایرهای تدوین شد که قابلیت بازاریابی مدیران در مرکز و سایر قابلیتها در محیط قرار گرفتند. نتیجهگیری: مدل ارائهشده میتواند بهعنوان ابزاری جهت شناسایی قابلیتهای بازاریابی نیروی انسانی باشگاههای فوتبال، بهرهگیری و استفاده از این قابلیتهای برای بازاریابی و کسب درآمد مورد استفاده قرار گیرد تا بهگونهای منطقی و اصولی با برنامهریزی و سازماندهی این قابلیتها و توسعه آنها، به بازاریابی و کسب درآمد و استقلال مالی باشگاهها و حل مشکلات موجود در این حوزه پرداخت.
Summary
Through the qualitative research that uses the grounded theory and the Glaser approach (1992), this work identifies the marketing capabilities of the human resources in the Iran’s Football clubs. Analysis of the data collected from 15 interviews shows that the human resource marketing capabilities consist of the managers, players and coaches, staff and logistics, celebrities and pioneers, and club leaders marketing capabilities. Thus, by utilizing these capabilities, the clubs can improve their marketing and revenue conditions.
Introduction
Undoubtedly, manpower is the most important factor in the production, and plays a key role in providing services and can be said to be the most important asset of an organization. On the other hand, all the ways of earning money in organizations in general, and football clubs in particular, go beyond the context of the marketing activities that are the responsibility of the human resources. Therefore, the research works on the human resource capabilities such as the marketing capabilities is very important. Much research work has been done on the importance of manpower in the financial and marketing performance such as Odumeru and Hesanmi (2013), Baker et al. (2016), and Vorhies et al. (2009). Thus, the aim of this work was to identify the marketing and earning capabilities of the human resources in the Iran’s Football Premier League clubs and designing a model.
Methodology and Approach
This was a qualitative research that used the grounded theory and the Glaser approach (1992). The population included all the club managers and sport management faculty members who were selected by the theoretical and snowball sampling. In order to collect the data, interviews by open-ended questions were used.
Results and Conclusions
The data collected from 15 interviews was coded and analyzed by the grounded theory. In total, from the analysis of the interview data and the background of the research, 426 open codes were obtained. After extracting the same codes, 134 distinct codes were obtained, and in the axial coding step, 21 codes were obtained. In the next step, the axial codes were categorized into five groups of selected codes from human resource marketing capability consisting of the manager marketing capabilities, player and coach marketing capabilities, staff and logistics marketing capabilities, celebrities and pioneers marketing capabilities, and club leader marketing capabilities. The final model based on the connections between these five groups of the human resource marketing capabilities was designed in a circle in which the manager marketing capabilities were placed at the center and the other capabilities in the circle
environment. The proposed model can be used as a tool in order to identify the human resource marketing capabilities in the soccer clubs; and by utilizing these capabilities, it helped marketing and earning. On the other hand, by planning and organizing these capabilities and developing them in a logical and principled way, it helped the financial independence of the clubs and solved the problems in this field
خلاصه ماشینی:
نه صن نشريه مديريت منابع انساني در ورزش دا عتي شاهود شناسايي قابليت هاي بازاريابي و کسب درآمد نيروي انساني باشگاه هاي فوتبال ليگ برتر ايران و طراحي مدل 3 کريم زهره ونديان ١*، اسفنديار خسرويزاده ٢، طهماسب شيرواني ١.
دکتري مديريت ورزشي، اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختياري، شهرکرد، ايران تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٩/٢٧ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٣/١٩ چکيده هدف : هدف پژوهش حاضر، شناسايي قابليت هاي بازاريابي و کسب درآمد نيروي انساني باشگاه هاي فوتبال ليگ برتر ايران و طراحي مدل آن بود.
اعتمادپذيري تحقيق ، از طريق حضور طولاني مدت در ميدان تحقيق (١٣ ماه ) و مشاهده مداوم ، کنترل توسط اعضا، تحقيقات و داده هاي مختلف ؛ انتقال پذيري از طريق استخراج و ارائه حداکثري يافته ها (تا جايي که ممکن باشد) تا حدودي اين بخش از روايي تحقيق را نيز تأمين کرد؛ تأييد پذيري از طريق دقيقا گزارش تمام روند پژوهش و مسير تصميمات خود در طي تحقيق و اتکاپذيري از طريق پايايي باز آزمون مطابق جدول ١ مورد بررسي قرار گرفت (اميري و نوروزي سيد حسيني، ١٣٩٤).
زهره ونديان و همکاران (١٣٩٧)، يکي از موانع توسعه قابليت هاي بازاريابي باشگاه هاي فوتبال را ميتوان موانع نيروي انساني شامل ، کارکنان اداري، بازيکنان و مربيان و همچنين مديريت بيان کرد.
Marketing Mix during financial crisis: A case study of gyms and sport clubs in Balearic Islands, Degree's Programme in Sciences of Business and Economics, Halmstad University: 1-51 Merrilees, B.