چکیده:
تصمیمگیری، از مهمترین کارکردهای کارآفرینان برای رسیدن به اهداف کسبوکار و رسیدگی به امور است. بهدلیل برخی ویژگیهای خاص شناختی از یکسو و نیز عواملی مانند پیچیدگی، سرریز اطلاعات، فشار زمانی و عدم قطعیت ازسویدیگر، کارآفرینان در بسیاری از تصمیمات خود در برابر سوگیریهای تصمیمگیری آسیبپذیرند. یکی از مهمترین سوگیریهای تصمیمگیری کارآفرینان، توهم کنترل است که اثرات زیادی بر کسبوکارهای کارآفرینانه دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین عوامل اثرگذار بر شکلگیری و نیز پیامدهای سوگیری توهم کنترل در تصمیمات کارآفرینان انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر، کیفی اکتشافی است. براساس یافتههای این پژوهش که دادههایش از راه مصاحبه نیمهساختاریافته با کارآفرینانِ تثبیتشدهِ دانشبنیانِ شهرِ تهران گردآوری و به روش تحلیل محتوای کیفی تجزیهوتحلیل شدند، سه عامل تجربه، خوشبینی زیاد و اعتمادبهنفس بیشازاندازه از عوامل اثرگذار بر شکلگیری توهم کنترل و سه عامل دستکمگرفتن ریسک، عدم تحقیقات کافی و دستکمگرفتن رقبا از پیامدهای سوگیری توهم کنترل در تصمیمات کارآفرینان هستند.
Decision making is one of the most important entrepreneurial functions achieving business goals and addressing issues. Because of some specific cognitive characteristics on one hand as well as such factors like complexity information overload time pressure and uncertainty on the other hand, entrepreneurs are prone to decision making biases in most of their decisions. Illusion of control is one of the most important entrepreneurial decision making biases that have main effects on entrepreneurial businesses. The purpose of this study was to identify both the most important factors influencing illusion of control as well as its consequences on entrepreneurial decisions. According to the results, which were collected through semi-structured interviews with established high-tech knowledge entrepreneurs in the city of Tehran and analyzed by qualitative content analysis method, three factors of experience, high optimism, and self-confidence were the most influential factors in controlling risk factors. Sufficient and underestimation of competitors are consequences of the illusion of control over the decisions of entrepreneurs.
خلاصه ماشینی:
براساس يافته هاي اين پژوهش که داده هايش از راه مصاحبه نيمه ساختاريافته با کارآفرينان تثبيت شده دانش بنيان شهر تهران گردآوري و به روش تحليل محتواي کيفي تجزيه وتحليل شدند، سه عامل تجربه ، خوش بيني زياد و اعتمادبه نفس بيش ازاندازه از عوامل اثرگذار بر شکل گيري توهم کنترل و سه عامل دست کم گرفتن ريسک ، عدم تحقيقات کافي و دست کم گرفتن رقبا از پيامدهاي سوگيري توهم کنترل در تصميمات کارآفرينان هستند.
همچنين ، باتوجه به اينکه براساس ادبيات تحقيق ، تجربه مي تواند يکي از مهم ترين عوامل شکل دهنده سوگيري توهم کنترل در کارآفرينان باشد، کارآفريناني براي مصاحبه انتخاب شدند که تثبيت شده بوده و دست کم ٤٢ ماه سابقه فعاليت کسب وکاري داشته باشند (زالي و همکاران ، .
براساس يافته هاي اين پژوهش که داده هايش از راه مصاحبه با کارآفرينان تثبيت شده دانش بنيان گردآوري و به روش تحليل محتواي کيفي تحليل شدند، چهار عامل تجربه ، خوش بيني زياد، اعتمادبه نفس بيش ازاندازه و عدم تحقيقات کافي از مهم ترين عوامل اثرگذار بر شکل گيري سوگيري توهم کنترل و نيز دو عامل دست کم گرفتن ريسک و دست کم گرفتن رقبا مهم ترين پيامدهاي اين سوگيري در تصميمات کارآفرينان شناسايي شد.
Cognitive Control Bias and Decision-Making in Context: Implications for Entrepreneurial Founders of Small Firms.
Cossette, (2014) Heuristics and cognitive biases in entrepreneurs: a review of the research.
(1999), “Cognitive biases and strategic decision processes: an integrative perspective”, Journal of Management Studies, Vol. 36 No. 6, pp.