چکیده:
هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل توهم توطئه مدیران سازمانی با استفاده از نظریه دادهبنیاد است. پژوهش حاضر از جمله پژوهشهای کیفی است که براساس نظریه دادهبنیاد انجام شده است. لذا در رویکرد کیفی، در مرحله اول با استفاده از مصاحبه عمیق نیمهساختمند، گفتگو با خبرگان این حوزه انجام شد و در مرحله بعد از روش دادهبنیاد که مراحل آن شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی است، بهره برده شد که عوامل عدمشایستهسالاری، عملکرد ناکارامد، رهبری وظیفهگرا و ساختار اقتداری، جزو علل ایجادکننده توهم توطئه مدیران در سازمان شناخته شد. مفاهیم مستخرج در مقوله محوری به ارائه پدیده توهم توطئه مدیران در سازمان پرداخت. مقولههای فعالیتها و فساد سیاسی، فرهنگ ضعیف و هنجارشکن و بیثباتی بهعنوان عوامل زمینهای ایجاد توهم توطئه مدیران سازمانی استخراج شد. عامل مداخلهگر (میانجی)، کارآمدی ارتباطات سازمانی است. مقولههای تقویت فرهنگ سازمانی، شفافیت سازمانی، سبک رهبری مشارکتی و راهبرد شایستهسالاری سازمان بهعنوان راهبردهای اثربخش در مقابل توهم توطئه مدیران سازمانی تشخیص داده شد که پیامدهای اجرای آن سازمان کارآمد، فرهنگ قوی و مدیر کارآمد و پیامدهای عدم اجرای آن به سازمان ناکارآمد، مدیرناکارآمد و فرهنگ ضعیف، منتهی خواهد شد. هدف پژوهش حاضر، تبیین مدلی برای تبیین توهم توطئه مدیران سازمانی است. لذا در پارادایم کیفی، در مرحله اول با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختمند، گفتگو با خبرگان این حوزه انجام شد و در مرحله بعد از روش داده بنیاد که مراحل آن شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی است، بهره جست که عوامل عدم شایسته سالاری، عملکرد ناکارامد، رهبری وظیفه گرا و ساختار اقتداری و عدم شایسته سالاری مدیر جزو علل ایجادکننده توهم توطئه مدیران در سازمان شناخته شد. مفاهیم مستخرج در مقوله محوری به تبیین حقیت توهم توطئه مدیران در سازمان پرداخت. مقوله های فعالیت ها و فساد سیاسی، فرهنگ ضعیف و هنجارشکن و بی ثباتی به عنوان عوامل زمینه ای ایجاد توهم توطئه مدیران سازمانی استخراچ شد. عامل مداخله گر(میانچی) کارامدی ارتباطات سازمانی است. مقوله های تقویت فرهنگ سازمانی، شفافیت سازمانی، سبک رهبری مشارکتی و راهبرد شایسته سالاری سازمان به عنوان راهبردهای اثربخش در مقابل توهم توطئه مدیران سازمانی تشخیص داده شد که پیامدهای اجرای آن سازمان کارامد، فرهنگ قوی و مدیر کارامد و پیامدهای عدم اجرای آن به سازمان ناکارامد، مدیرناکارامد و فرهنگ ضعیف منتهی خواهد شد.
The purpose of this study is to design a model for the illusion of organizational conspiracy through grounded theory. The present research is a qualitative research based on grounded theory. Therefore, in the qualitative approach, in the first phase, using a deep semi-structured interview, a dialogue was conducted with experts in this field. In the next step, the grounded method, which included open coding, axial coding and selective coding was used and the factors of non-existence meritocracy, inefficient performance, task-oriented leadership, and the structure of authority and lack of managerial suitability are identified as the causes of the illusory of conspiracy among executives in the organization. Extracted concepts as the core category were explained the concept of the illusion of conspiracy of managers. The categories of activities and political corruption, weak culture, anomalies, and instability are extracted as the contextual factors of the illusions of the conspiracy. The intervening factor is efficiency of organizational communication. The categories of organizational culture enhancement, organizational transparency, participatory leadership style and organizational merit strategy were identified as effective strategies against the illusions of organizational managers’ conspiracy which their consequences were effective organization, strong culture and effective manager and the consequences of its failure are inefficient organization, ineffective manager and weak culture.
خلاصه ماشینی:
لذا در رويکرد کيفي، در مرحله اول با استفاده از مصاحبه عميق نيمه ساخت مند، گفتگو با خبرگان اين حوزه انجام شد و در مرحله بعد از روش داده بنياد که مراحل آن شامل کدگذاري باز، کدگذاري محوري و کدگذاري انتخابي است ، بهره برده شد که عوامل عدم شايسته سالاري، عملکرد ناکارامد، رهبري وظيفه گرا و ساختار اقتداري، جزو علل ايجادکننده توهم توطئه مديران در سازمان شناخته شد.
باتوجه به آنچه گفته شد، مسئله پژوهش حاضر آن است که بسياري از رفتارها در سـازمان وجـود دارد کـه زمينه ساز شکل گيري توهم توطئه براي مـديران اسـت (گـرايم ، ٢٠١٦).
ازاين رو، پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن شناسايي عوامـل مـؤثر بـر پديـده تـوهم توطئـه ، مدلي درجهت چگونگي شکل گيري توهم توطئه مديران سازماني ارائه نمايد.
پيشينه پژوهش درمورد پيشينه اين پژوهش ، بايد بيان نمود که براساس پژوهش هـاي انجـام شـده ، تـاکنون پژوهشـي در زمينه «ارائه مدل توهم توطئه مديران سازمان » صورت نگرفته است ، ولي پژوهش هايي نزديک بـه موضـوع پژوهش حاضر صورت گرفته است که در جدول (١) به مهم ترين آنها اشاره خواهد شد.
پس از انجام مصـاحبه هـا، بـه وسـيله روش نظريـه داده بنياد، مقوله ها در شش دسته شرايط علي، زمينه ، پديده يا مقوله محوري، شرايط مداخله گر، راهبردها و پيامدها استخراج شد و درنهايت مدل توهم توطئه مديران سازماني، طراحي شد.
باتوجه به اهميـت ايـن موضـوع مهـم ، پـژوهش حاضر با هدف طراحي مدل توهم توطئه مديران سازماني با استفاده از روش نظريه داده بنياد انجام پذيرفت .
علاوه بر آنچه گفته شد، در اين پژوهش توهم توطئه مديران سازماني به عنوان مقوله محوري شناسايي شـده است .