چکیده:
محیط پویا و پیچیده امروز، دیگر مجال و فرصت زیادی برای واکنش مناسب فراهم نمیآورد. شرکتهایی که نمیتوانند با تغییرات همراه شوند نابود میشوند. علاوهبراین، کارکنان در بمباران اطلاعات عصر دیجیتال، کمتر مجالی برای توجه پیدا میکنند. هرگونه ابهام هم در امور، هم بر شدت پیچیدگی میافزاید. رهبران سازمان برای ارتباط با کارکنان و همسوسازی آنها باید به شکلی شفاف، دقیق و در کمترین زمان ممکن اطلاعات را منتقل نمایند. استعاره بهعنوان یک ابزار توانمند و بسیار کارا در انتقال مفاهیم میتواند به رهبر در دستیابی به اهداف مدنظرش کمک کند؛ ابزاری قدرتمند که بسیاری از شعرا و نویسندگان بزرگ از آن بهرهها جستهاند؛ چراکه استعاره حجم زیادی از مفاهیم را در کمترین کلمات منتقل میکند. چشماندازسازی، الهامبخشی و اقناع از کارکردهای اصلی استعاره تصور میشود. پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش و کارکرد استعاره در رفتار رهبری سازمان با استفاده از روش قومنگاری و روش تحلیل مضمون در تحلیل دادهها، به مطالعه یکی از سازمانهای موفق که چند تجربه تغییر موفق سازمانی را پست سر گذاشته، پرداخته است. در بیش از یک سال مشاهده و شرکت در جلسات متعدد رهبری سازمان سعی شده است استعارههای بهکاربردهشده شناسایی و براساس کارکرد، دستهبندی شوند. پس از بررسی و انجام تحلیل محتوا چهار کارکرد برای استعارهها شناسایی شد. بهنظر میرسد رهبر در برهههای مختلف زمانی تمرکز بیشتری بر استفاده از کارکردهای خاص از استعاره برمبنای کارکرد آنها داشته است.
Today's dynamic and complex environment no longer provides much opportunity for appropriate response. Companies that can't keep up with the changes are being destroyed. In addition, employees have less room for attention in the information age bombardment of the digital age. Any ambiguity in both matters adds to the complexity. Organizational leaders need to communicate information in a transparent, accurate, and timely manner in order to communicate and align with employees. Metaphor as a powerful and very effective tool in conveying concepts can help the leader to achieve his goals; a powerful tool that many great poets and writers have used; because metaphor conveys a large amount of concepts in the fewest words. Perspective, inspiration and persuasion are considered to be the main functions of metaphor. The present study aims to investigate the role and function of metaphor in the behavior of the organization leader in one of the successful organizations that has experienced several successful organizational changes using ethnography and content analysis. In more than a year of observing and participating in various meetings of the leader of the organization, an attempt has been made to identify the metaphors used and to classify them according to function. After reviewing and performing content analysis, four functions were identified for metaphors. The leader seems to have focused more on using specific functions than metaphors based on their function at different times.
خلاصه ماشینی:
پژوهش پيش رو بـا هـدف بررسـي نقش و کارکرد استعاره در رفتار رهبري سازمان با استفاده از روش قوم نگاري و روش تحليل مضـمون در تحليـل داده هـا، بـه مطالعه يکي از سازمان هاي موفق که چند تجربه تغيير موفق سازماني را پست سر گذاشته ، پرداخته است .
در بيش از يک سـال مشاهده و شرکت در جلسات متعدد رهبري سازمان سعي شده است استعاره هاي به کاربرده شده شناسايي و براسـاس کـارکرد، دسته بندي شوند.
واژه استعاره (metaphor) از واژه يونـاني متافرا (metaphera) به معناي انتقال دهنده معنا از حوزه اي که به آن تعلق دارد به حوزه اي ديگر، گرفته شده است (ليري ٦، ١٩٩٠).
بـرايمثـال در رشته روان شناسي، جنتـر٢ (١٩٨١) بـا بررسـي مقـالات روان شناسـي دريافتنـد کـه طـي ٨٠ سـال گذشـته از استعاره هاي بسياري براي بيان کشفيات درمورد نحوه کارکرد مغز انسان استفاده شده اسـت .
تعداد کدها و مضامين استخراج شده (رجوع شود به تصویر صفحه) الف ) فلسفه تغيير اين مضمون پايه که از ٢٢ کد و ٤ مضمون حاصـل شـده اسـت ، بيـانگر اسـتعاره هـايي اسـت کـه رهبـر سازمان براي اقناع همکاران درجهت همراه نمودن آنها با فرايند تغيير از بانک بـه رويکـرد شـبکه اي مطـرح نموده است .
استعاره هاي مستخرج از مضامين در محور «فلسفه تغيير» (رجوع شود به تصویر صفحه) ب ) ترويج ارزش ها اين مضمون پايه که از ٢٥ کد و ٣ مضمون حاصـل شـده اسـت ، بيـانگر اسـتعاره هـايي اسـت کـه رهبـر سازمان درجهت ترويج ارزش هاي رويکرد جديد شبکه اي مطرح کرده است .