چکیده:
هدف اصلی مطالعهی حاضر بررسی عوامل ساختاری و عملکردی موثر بر رضایت بیمهگذاران از بیمهی محصولات کشاورزی در استان خراسان رضوی است. آمار و اطلاعات با تکمیل حدود 1023 پرسشنامه از بیمهگذاران (503 نمونه از بیمهگذاران زراعی، 250 نمونه از باغی و 270 نمونه از دامی) در سال 1388 به دست آمده است. نتایج این مطالعه با استفاده از تحلیل تمایزی در سه گروه بیمهگذاران نشان میدهد که در گروه متغیرهای عملکردی، متغیرهای ارایهی خدمات به موقع و اطلاع رسانی (با تاثیر مثبت) و در گروه متغیرهای ساختاری، قوانین و مقررات (با تاثیر منفی) از بالاترین تاثیرگذاری نسبت به سایر متغیرها بر رضایت از بیمه برخوردار است. همچونین متغیر میزان غرامت با تاثیر مثبت بر گروه بیمهگذاران زراعی و متغیر حق بیمه با تاثیر منفی بر گروه بیمهگذاران دامی نیز از تاثیر بالایی بر رضایت از بیمهی محصولات برخوردار است. از جملهی پیشنهادهایی که در راستای توسعهی بهتر فعالیتهای بیمه و در نهایت افزایش رضایت بیمهگذاران ارایه شد اطلاعرسانی مناسب در خصوص فرآیندهای اداری و قوانین و مقررات و سادهسازی آنها است.
The main objective of this study was investigation of structural and functional factors affecting agricultural policyholder's satisfaction in Khorasan Razavi province. The data and information are obtained from 1023 questionnaires completed by policyholders (503 samples of agrarian policyholder, 250 samples of orchard policyholder's 270 samples of bestial policyholders) in 2009. The findings of discriminate analysis in three groups of policyholders show that group variables of services in time and information variables had highest positive effects on the functional variables and highest negative effects on structural variables including laws and regulations of policyholder satisfaction. Also compensation variables with positive effect on agricultural policyholder and premium level with negative effect on bestial policyholder had high effects on satisfaction of products insurance. Some suggestions can be presented for improvement of insurance activities and finally increasing policyholder satisfaction, are providing proper information about bureaucracy, rules and simplifying the rules.
خلاصه ماشینی:
نتـایج ایـن مطالعـه بـا اسـتفاده از تحلیـل تمـایزی در سـه گـروه بیمه گذاران نـشان مـی دهـد کـه در گـروه متغیرهـای عمـل کـردی ، متغیرهـای ارایـه ی خـدمات بـه موقـع و اطـلاع رســانی (بــا تــاثیر مثبــت ) و در گــروه متغیرهــای ســاختاری، قــوانین و مقــررات (بــا تــاثیر منفــی ) از بالاترین تاثیرگذاری نسبت به سـایر متغیرهـا بـر رضـایت از بیمـه برخـوردار اسـت .
از آن جــا کــه هــدف بیمــه ، تــامین امنیــت خــاطر بیمــه گــذاران اســت و نــوعی خدمت رسانی به افـراد جامعـه بـه حـساب مـی آیـد، بنـابر ایـن صـندوق بیمـه ی محـصولات کــشاورزی بایــد در ارایــه ی خــدمات بیمــه یــی بــه صــورت بهینــه منطبــق بــا انتظــارات و توقعات کشاورزان اقداماتی انجام دهـد تـا بـه هـدف اصـلی کـه کـسب رضـایت بیمـه گـذار اسـت ، نایــل شـود.
هـم چـونین در راسـتای مقایـسه ی طبقـه بنـدی تحلیـل تمـایزی و تـصادفی ، از جـداول مربـوط بـه طبقـه بنـدی داده هـا و نیـز آمـاره ی Press s Q بـا توزیـع χ٢ اسـتفاده مـی گـردد، آماره ی فوق به صورت زیر معرفی شده است : PresssQN-(nK)N(K 1) (9) 2 N بیـان گـر تعـداد کـل مـشاهده هـا، n تعـداد مـشاهده هـایی کـه بـه درسـتی طبقـه بنـدی شده اند و K نیز نشان دهنـده ی تعـداد گـروه هـای متغیـر وابـسته اسـت .
بـه گونـه یـی کـه دو متغیـر ارایـه ی خـدمات بــه موقـع و اطـلاع رسـانی و در یـک گـروه نیـز میـزان غرامـت ، از جمله متغیرهای بـا تـاثیر بـالا اسـت و رضـایت آن هـا از بیمـه ی محـصولات ، ارتبـاط بـالایی با عمـل کـرد سـایر سـازمان هـا، هـم چـون جهـاد کـشاورزی نـدارد.