چکیده:
بازار محصولات کشاورزی یک نظام ارتباطی میان افراد است که اعتماد همچون مادهی پیوند دهنده و قوام بخش، این ارتباطها را سرپا نگه میدارد، و موجب دستیابی به هدفهای تجاری میشود. در این مطالعه با استفاده از نظرهای 110 کشاورز و 119 تاجر، عوامل موثر بر افزایش اعتماد در بازار پسته در استان کرمان بررسی شد. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی چند مرحلهیی استفاده شد. نتایج با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تخمین رگرسیون تحلیل شد. بررسی اثر عوامل اقتصادی و اجتماعی پاسخگویان بر اندازهی اعتماد آنها به بازار نشان داد که افزایش سن، سابقهی بالاتر، صادر کننده بودن، افزایش سطح مالکیت و جاگیر شدن در شهر، متغیرهایی است که باعث افزایش اعتماد آنها میگردد، در حالی است که افزایش سواد باعث کاهش سطح اعتماد میشود. از دیدگاه کشاورزان و تاجران، مهمترین عوامل ایجاد کنندهی اعتماد در بازار پسته، شهرت و سرمایهی خریدار، و مهمترین عوامل ایجاد کنندهی بیاعتمادی نپرداختن به موقع پول از سوی خریدار و نبود معیارهای کیفی مشخص در قیمت گذاری است. اندازهگیری تمایل به پرداخت کشاورزان و تاجران برای افزایش اعتماد در بازار پسته نشان داد که تمایل به پرداخت کشاورزان و تاجران برای افزایش اعتماد در بازار پسته به طور متوسط برابر با 07/ 279 و 43/ 507 ریال بر کیلوگرم است. با توجه به نتایج 4 راهکار برای افزایش اعتماد در بازار پسته پیشنهاد شد. این راهکارها شامل طراحی سازمان یا موسسهیی برای تضمین معاملات میان خریداران و فروشندگان، اعلام تعداد چکهای برگشتی و تاخیری خریداران از سوی بانکها، ایجاد صندوق نظرخواهی و پیشنهاددهی و برقراری جلسههای مشترک برای افزایش اعتماد در بازار پسته است، که اولویتبندی آن بر اساس نظر پاسخگویان مشخص گردید.
Agricultural product market is a system of relationship among buyers and sellers. Trust as a factor which supports these relationships, leads the trading to its goals. In this study, using a sample of 110 farmers and 119 pistachio traders, trust situation in pistachio market and its determinants were investigated in Kerman province. Stratified random sampling method was used and Pearson correlation coefficient and regression method were applied to the data. Results showed that age, experience, being as an exporter, scale and living in town have positive and significant effects on quantity of trust. In contrast, education has negative effect in this regard. From the farmers and traders points of view, the most important factors that enhance trust in pistachio market are buyers' reputation and capital. They also believe that delayed payment of pistachio price by buyers and lack of quality criteria for pricing are the factors that reduce trust. Measuring willingness to pay for increasing trust in pistachio market showed that pistachio producers and traders are ready to pay 279.07 and 507.43 Rls per kilogram, respectively. Finally, four tools were proposed for enhancing trust in pistachio market. They are designing an institute or organization to guarantee trading between buyers and sellers, declaring irrecoverable and delayed checks of buyers by banks, establishing an office for gathering suggestions, and holding meetings between buyers and sellers. The priority of these tools was distinguished by respondents.
خلاصه ماشینی:
این راهکارها شامل طراحـی سـازمان یـا موسسه یی برای تضمین معاملات میان خریداران و فروشندگان، اعلام تعداد چک هـای برگـشتی و تـاخیری خریـداران از سـوی بانک ها، ایجاد صندوق نظرخواهی و پیشنهاددهی و برقراری جلسه های مشترک برای افزایش اعتمـاد در بـازار پـسته اسـت ، کـه اولویت بندی آن بر اساس نظر پاسخ گویان مشخص گردید.
دیدگاه تاجران در خصوص عوامل ایجاد کننده ی اعتماد در بازار پسته , (واحد: درصد پاسخ ها) , , , , پا, سخ تاجرا, ن, , متغیر, صفر, خیلی کم , کم , متوسط , زیاد, خیلی زیاد, متوسط به بالا, نمی دانم پیش پرداخت , 14/65, 13/79, 7/76, 26/72, 26/72, 10/34, 63/78, 0/00 مقدار سرمایه ی تاجر, 2/54, 2/54, 5/08, 12/71, 35/59, 41/52, 89/82, 0/00 اندازهی شهرت تاجر, 0/84, 0/00, 1/68, 8/40, 43/70, 45/38, 97/48, 0/00 پسته کار بودن تاجر 0/85 6/78 51/69 12/71 7/63 20/34 84/74 0/00 ماخذ: یافته های تحقیق جدول ٣و ٤نشان میدهد که مهم تـرین عوامـل ایجـاد کننـدهی اعتمـاد در بـازار پـسته از دیدگاه کشاورزان و تاجران، شهرت و سرمایه ی خریـدار اسـت .
Social capital,trust and the agribusiness of economics.