چکیده:
با توجه به ماهیت بخش کشاورزی و وجود خطرپذیری (ریسک) قیمتی در این بخش، و راه کارهای مبارزه با خطرپذیری قیمتی، بازار کالا (بورس) یک ابزار مدیریت خطرپذیری قیمت است. بازارهای کالایی در بیش تر نقاط جهان بیش ترین سهم را در تعیین قیمت محصولات دارد. در این مطالعه به بررسی عوامل موثر بر تعیین قیمت محصولات کشاورزی خریدوفروش شده در بازار کالای ایران پرداخته می شود. عوامل موثر بر قیمت کشف شده و با اطلاعات به دست آمده از تکمیل پرسش نامه (ANP) در بازار کالای ایران با به کارگیری تحلیل فرآیند شبکه از کارگزاری های بازار کالای ایران در سال 1391 بررسی شد. نتایج نشان داد که واردات اصلی ترین عامل تاثیرگذار بر تعیین قیمت در بازار کالای ایران در بخش کشاورزی است. بنابراین، توجه به واردات و ایجاد بازار های منطقه یی به گسترش و ترویج بازار کالای ایران در بخش کشاورزی کمک خواهد نمود.
Agriculture is a risky activity and existence of price risk may have a negative effect on agricultural production and farmers’ income. Due to this reason، agricultural commodity exchange market can be a proper tool to deal with this kind of risk. All around the world، agricultural commodity exchange has an important role in price determination. In this study impacts of some important indicators that have effect on price determination in Iran Agricultural Mercantile Exchange are investigated applying Analysis Network Process (ANP) to cross-sectional data in 2012. The result showed that import is the most important factor in price determination in Iran Agricultural Mercantile Exchange، so establishing agricultural mercantile exchange in different regions can be very helpful for agricultural sector.
خلاصه ماشینی:
نقش و عمل کرد بازار کالای ایران در تعیین قیمت محصولات کشاورزی با به کارگیری تحلیل فرآیند شبکه (ANP) 1 بهزاد فکاری سردهایی، ناصر شاهنوشی ، حسین محمدی ، اکبر میرزاپور، آرش دوراندیش تاریخ دریافت : ١٣٩١/٠٥/٢٧ تاریخ پذیرش : ١٣٩١/٠٨/١٨ چکیده با توجه به ماهیت بخش کشاورزی و وجود خطرپذیری (ریسک ) قیمتی در این بخش ، و راه کارهای مبارزه با خطرپذیری قیمتی، بازار کالا (بورس ) یک ابزار مدیریت خطرپذیری قیمت است .
این مطالعه در پی تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر قیمت های کشف شده در بازار کالای ایران در بخش کشاورزی است .
روش تحقیق در این مطالعه با به کارگیری الگوی تحلیل فرآیند شبکه (ANP) که زیر شاخه یی از فن تصمیم گیری چندمعیاره ١ (MCDM) است ، به بررسی و تحلیل عوامل موثر بر تعیین قیمت کالاهای کشاورزی خریدوفروش شده در بازار کالا پرداخته میشود.
مدل شبکه یی طراحی شده برای تعیین قیمت کالاهای کشاورزی بازار کالای ایران گام دوم ماتریس مقایسه های دوتایی و محاسبه ی بردارهای اولویت است .
در نهایت سه بخش عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان ، دولت و شرکت بازار کالای ایران به عنوان بخش های موثر بر قیمت تعیین شده در بازار کالای ایران برای محصولات مشخص شد، که هر کدام متغیرهای خود را دارد.
16 مأخذ: یافته های تحقیق جدول ٣ نشان دهنده ی تاثیر هر کدام از بخش های موثر بر تعیین قیمت محصولات خریدوفروش شده در بازار کالای ایران است که با به کارگیری روش ANP به دست آمده است .