Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه اثر دو نوع تمرین مقاومتی ﭘﻼﯾﻮﻣﺘﺮﯾﮏ و تراباند بر عملکرد جسمانی والیبالیست های جوان صص38-58 مقاله

نویسنده:

چکیده:

مقدمه و هدف: تمرینات مقاومتی نقش مهمی در افزایش عملکرد جسمانی بازیکنان رشته های مختلف ورزشی دارد. بر این اساس» هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه اثر دو نوع تمرین مقاومتی پلایومتریک و تراباند بر عملکرد جسمانی بازیکنان والیبالیست جوان بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود که به شیوه میدانی انجام شد. تعداد ۳۰ نفر از بازیکنان پسر جوان والیبالیست مجتمع ورزشی شهید باقری شهر تهران» که دامنه سنی آنها بین ۱۸ تا ۲۵ سال بوده از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به - طور تصادفی در دو گروه تمرین مقاومتی پلایومتریک و تراباند قرار گرفتند. پروتکل تمرینی به مدت ۸ هفته» هر هفته سه جلسه و هرجلسه ۰٩ دقیقه اجرا شد. آزمودنی‌های هر دو گروه قبل و بعد از مداخلهء آزمون‌های عملکرد جسمانی شامل: پرش عمودی» پرش اسپک» چایکی» سرعت جابجایی و آزمون عملکردی را انجام دادند. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح یافته ها: نتایج بیانگر افرایش معتادار آماری در شاخص های عملکرد جسمانی شامل: پرش عمودی؛ پرش اسپک» چابکی» سرعت جابجایی و آزمون عملکردی ترکیبی (زمان ایده آلء زمان واقعی» پرش ایده‌آل و پرش واقعی) بود (۳>۰/۰۵). بین دو گروه در هیچ یک از شاخص‌های فوق تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: نتیجه گیری کلی این است که هر دو نوع تمرین مقاومتی پلایومتریک و تراباند در افزایش عملکرد جسمانی والیبالیست‌ها موثر است و می تواند به صورت ترکیبی مورد استفاده مربیان و ورزشکاران قرار گیرد.

Introduction & Objective: Resistance training plays an important role in increasing the physical performance of players in various sports. Accordingly, the aim of this study was to investigate and compare the effects of plyometric and traband resistance training on the physical performance of volleyball players. Method: This research was a quasi-experimental study with pre-test and post-test design and was conducted in a field method. Thirty young volleyball players of Shahid Bagheri Sports Complex in Tehran, ranging in age from 18 to 25 years old, were selected through purposive sampling and randomly divided into two groups of plyometric and traband resistance training. The training protocol was performed for 8 weeks, three sessions per week and 90 minute per session Subjects of both groups performed physical function tests including: vertical jump, smash jump, agility, displacement speed and functional test before and after the intervention. The collected data were analyzed using analysis of covariance at the significance level (P <0.05). Results: The results showed a statistically significant increase in physical performance indices including: vertical jump, spike jump, agility, displacement speed and combined functional test (ideal time, real time, ideal jump and real jump). There was no significant difference between the two groups in any of the above indicators. Only at the ideal time was a significant difference observed between the groups Conclusion: The general conclusion is that both plyometric and traband resistance training exercises are effective in increasing the physical performance of volleyball players and can be used in combination with coaches and athletes.

کلیدواژه ها:

تمرین مقاومتی ، پلایومتریک ، عملکرد جسمانی ، ﺗﺮاﺑﺎﻧﺪ‬‬ ، والیبالیست جوان

Traband ، Young Volleyball Player ، Resistance training ، physical performance ، Plyometric


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.