چکیده:
نوسانهای قیمتی همواره رفاه تولیدکنندگان و مصرفکنندگان را تحت تأثیر قرار میدهد. شناخت این مسئله که چگونه خبرهای قیمت مواد غذایی به نوسانهای قیمتی منجر میشود، برای سیاستگذاران بسیار مهم است. بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی اثر خبرهای قیمت بر نوسانهای قیمت گوشت مرغ، گوسفند و گوساله در ایران میباشد. بدین منظور از الگوهای GARCH غیرخطی با استفاده از دادههای قیمت ماهانه گوشت در دوره 1390:12- 1371:1 بهره گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که الگوی EGARCH الگوی مناسبی برای استخراج عدمتقارن در منحنی اثر خبرها است. بر پایه نتایج، واریانس ناهمسان شرطی برای قیمت گوشت مرغ، گوسفند و گوساله نامتقارن است. به عبارت دیگر نوسانهای قیمت این کالاها واکنش نامتقارنی نسبت به خبرهای خوب و بد نشان میدهند. همچنین خبر افزایش قیمت، نوسانهای قیمتی این محصولات را افزایش میدهند و تنها در مورد گوشت مرغ خبر کاهش قیمت به تثبیت قیمت کمک میکند. بنابراین پیشنهاد میشود سیاستگذاران سیاستهای خود را بر پایه تغییرات قیمتهای انتظاری طراحی و به مرحله اجرا درآوردند.
Price volatility is affecting consumers and producers welfare. The extent to which food price news contributes to volatility is most important for policymakers. Hence, the goal of this paper is the survey the impact of news on price volatility of chicken, mutton and beef in Iran. For this purpose, the various types of non-linear GARCH models were estimated using monthly meat price data for the period of 1992:1-2011:12. Findings show that EGARCH is the best model to Exploiting Asymmetries in the News Impact Curve. According to results, conditional heteroscedasticity of beef, mutton and chicken price is non-symmetry. In other words, price volatility of these commodities has asymmetric response to good and bad news. Moreover, high-price news increase the price volatility of these products and low-price news stabilizes price just in chicken market. Therefore it is recommended that policymakers design policies with respect to movement of expected prices.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت و سهم انواع گوشت در سبد غذایی خانوارها و سیاست دولت در راستای ایجاد پایداری در قیمت این محصولات ، این بررسی تلاش دارد اثر خبرها را بر نوسان های قیمت گوشت مرغ ، گوسفند و گوساله مورد ارزیابی قرار دهد.
در این راستا تلاش میشود در آغاز متقارن یا نامتقارن بودن اثر خبرهای آتی بر نوسان قیمت شناسایی شده و سپس با استفاده از الگوهای واریانس شرطی مناسب ، میزان اثر خبرها بر نوسان های قیمتی این کالاها تحلیل شود.
Nonlinear Asymmetric GARCH در این بررسی برای رسیدن به هدف های پژوهش ، الگوهای معرفی شده مورد برآورد قرار گرفته و در نهایت از بین آنها، الگوی مناسب بر پایه فرضیه های اولیه الگوها، معنیداری ضرایب و توانایی در جداسازی اثر خبرها بر نوسان قیمتی گزینش میشود.
در ادامه شش الگوی دسته (GARCH) (خطی و غیرخطی) برای قیمت گوشت مرغ ، گوسفند و گوساله برآورد شد که نتایج آنها در جدول (٣) گزارش شده است .
اما همچنان که نتایج نشان میدهد در بین الگوهای غیرخطی که مناسب تشخیص داده شده اند، الگوی EGARCH مشترک است و این زمینه را فراهم میآورد تا اثر خبرها بر نوسان های قیمتی هر سه محصول مقایسه شود.
در این بررسی نیز از مقدار ضرایب برآوردی الگوی EGARCH برای بیان اثرات نامتقارن خبرها استفاده شده و اثر خبرهای افزایش و کاهش قیمت بر نوسان های قیمت مورد سنجش قرار میگیرد.
اما برای گوشت گوسفند و گوساله ، خبرهای کاهش قیمت نیز نوسان های قیمتی را افزایش میدهد.