چکیده:
تحقیق حاضر با هدف برسی نقش واسط رضایت شغلی کارکنان در تأثیر سرمایه های فکری بر بهره وری نیروی انسانی در صنعت هتلداری در هتل های 3، 4و 5 ستاره استان آذربایجان شرقی درتابستان1395صورت پذیرفته است. داده های مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونه گیری تصادفی ساده از کارکنان هتل های 3، 4و 5 شهر تبریز و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. تحقیق حاضر، از نظر هدف،کاربردی و براساس روش گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart pls به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان هتل های 3، 4و 5 ستاره شهر تبریز می باشد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که سرمایه های فکری بر رضایت شغلی کارکنان و بهره وری نیروی انسانی تأثیر مستقیم و معناداری دارد؛ و همچنین تأثیر رضایت شغلی کارکنان بر بهره وری نیروی انسانی مستقیم و معنادار است. و متغیر سرمایه های فکری از طریق نقش واسط رضایت شغلی کارکنان بر بهره وری نیروی انسانی تأثیر غیرمستقیم و معناداری دارد.
The provided present research aimed to Examine the Mediating Role of Employee Job Satisfaction in the Impact of Intellectual Capitals on Manpower Productivity in the Hotel Industry in 3, 4 & 5 Star Hotels of East Azerbaijan Province has been done in the summer of 2016. The data required for this research has gathered by questionnaire with Simple random sampling method through 3, 4 & 5 stars hotels employees of Tabriz City. This research, in terms of purpose is functional and based on data collection, is descriptive survey. Also, It has been used structural equation modeling through the Smart Pls software to analyze data. Statistical population of this research has considered all employees of the 3, 4 & 5 stars Hotels Tabriz City. The provided results indicate that the Intellectual Capitals on Employee Job Satisfaction & Manpower Productivity has a direct and significant impact; & also impact of Employee Job Satisfaction on Manpower Productivity is direct & significant. & Intellectual Capitals variable through the intermediate role of Employee Job Satisfaction on Manpower Productivity has a indirect and significant impact.
خلاصه ماشینی:
سرمايه فکري، رضايت شغلي ، بهره وري نيروي انساني ، صنعت هتلداري، تبريز مقدمه امروزه افزايش بهره وري به عنوان يکي از دغدغه هاي اصلي مديران اجرايي و تصميم گيران هرکشور است ، بسياري از کشورها عمده برنامه توسعه خود را بر مبناي افزايش بهره وري قرار داده اند؛ به نحوي که طي ١٥ سال اخير افزايش بهره وري در سطح جهان ٤٠ برابر شده است (عزيزي و شفيعي رود پشتي ،١٣٩١: ٧٢).
کارکنان شرکت به عنوان سرمايه هاي انساني تحت تأثير رضايت شغلي قرار دارند و در واقع ، رضايت شغلي يکي از عوامل بسيار مهم در موفقيت سازمان ها و شرکت ها محسوب مي شود و از جمله عواملي است که سبب افزايش کارآيي و نيز احساس رضايت فردي مي گردد (کلدي و عسگري، ١٣٨٢: ١٠٥).
بر اين اساس مساله اصلي اين تحقيق برسي نقش واسط رضايت شغلي کارکنان در تأثير سرمايه فکري هاي بر بهره وري نيروي انساني در بخش خدماتي هتلداري است .
در اين بخش مدلي مفهومي جهت بررسي نقش واسط رضايت شغلي کارکنان در تأثير سرمايه هاي فکري بر بهره وري نيروي انساني در صنعت هتلداري، با مطالعه روابط سازه هاي مطرح شده، پيشينه تحقيق و ادبيات موضوع ارائه مي گردد.
تحقيق حاضر با هدف برسي نقش واسط رضايت شغلي کارکنان در تأثير سرمايه هاي فکري بر بهره وري نيروي انساني در صنعت هتلداري در هتل هاي ٣، ٤و ٥ ستاره استان آذربايجان شرقي درتابستان١٣٩٥صورت پذيرفته است .