چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل تاثیر عشق به برند، بسته بندی و قیمت آن بر قصد خرید مجدد مشتریان از صنعت پوشاک ورزشی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل ورزشکاران حرفه ای شهر کرمانشاه بود (200=N). با توجه به محدود بودن حجم جامعه از روش نمونهگیری تمام شمار برای نمونه آماری استفاده شد (200=n). ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته ویژگیهای فردی، عشق به برند، (کارول و آهویا،2006)، بستهبندی (کشگر و همکاران، 1394)، قیمت (اوه، 2014) و قصد خرید مجدد، (پارک و همکاران، 2008) بود که روایی صوری و محتوایی آن به تایید 10 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی رسید. پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس و آموس انجام شد. نتایج نشان داد که عشق به برند، بسته بندی و قیمت بر قصد خرید مجدد تاثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین شرکتهای تولیدی پوشاک ورزشی باید توجه ویژهای به عشق به برند، بسته بندی و قیمت محصولات خود داشته باشند و در مشتریان احساس لذت و خشنودی در هنگام استفاده از محصولاتشان ایجاد کنند و بر اساس آن ارتباط عاطفی و علاقه بین مشتریان و محصولات را تقویت کنند، تا از این طریق مشتریان نسبت به برندهای مورد علاقه خود حس تعهد و وفاداری داشته باشند و در نهایت به قصد خرید مجدد مشتریان تبدیل شود و به سهم بیشتری از بازار، نسبت به سایر برندها دست یابند.
The purpose of this study was to present a model of the effect of brand love, packaging and price on the intention of customers to repurchase from the sportswear industry. This research was descriptive-correlational in terms of applied purpose and in terms of data collection. The statistical population included professional athletes in Kermanshah (N = 200). Due to the limited size of the population, the integer sampling method was used for the statistical sample (n = 200). Data collection tools, researcher-made questionnaire of personal characteristics, brand love, (Carol and Ahoya, 2006), packaging (Kashgar et al., 2015), price (Oh, 2014) and repurchase intention, (Park et al. , 2008) that its face and content validity was confirmed by 10 sports management experts. Its reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient of 0.87. Data analysis was performed using SPSS and Amos software. The results showed that love of brand, packaging and price have a positive and significant effect on the intention to repurchase. Therefore, sportswear companies should pay special attention to the love of the brand, packaging and price of their products and create a feeling of pleasure and satisfaction in customers when using their products, and based on that, strengthen the emotional connection and interest between customers and products. , So that customers have a sense of commitment and loyalty to their favorite brands and eventually become the intention to repurchase customers and gain more market share than other brands.
خلاصه ماشینی:
بنابراين شرکت هاي توليدي پوشاک ورزشي بايد توجه ويژه اي به عشق به برند، بسته بندي و قيمت محصولات خود داشته باشند و در مشتريان احساس لذت و خشنودي در هنگام استفاده از محصولاتشان ايجاد کنند و بر اساس آن ارتباط عاطفي و علاقه بين مشتريان و محصولات را تقويت کنند، تا از اين طريق مشتريان نسبت به برندهاي مورد علاقه خود حس تعهد و وفاداري داشته باشند و در نهايت به قصد خريد مجدد مشتريان تبديل شود و به سهم بيشتري از بازار، نسبت به ساير برندها دست يابند.
بسته بندي نوآورانه مي 1 Gull & Ashraf 2 Sarmad 3 Pasquarelli 4 Mintel 5 Lockwood 6 Kang 7 Albert et al 8 Bıçakcıoğlu et al 9 Huber et al 2 تواند حتي ادراک مصرف کنندگان را در مورد محصول تغيير دهد و موقعيت خريد را در بازار ايجاد کند (فيض و سلحشور، ١٣٨٧).
در حال حاضر، جذب و حفظ مشتريان در صنعت پوشاک ورزشي توسط توليدکنندگان داخل کشور، با توجه به حضور 1 Polyakova 2 Toyane & Waters 3 Virvalaite et al 4 Dovaliene & Virvilaite 5 Gyau & Somogyi 6 Poh & Mohavidin 7 Anuwichanont 8 Wu et al 9 Jung & Kim 10 Dong et al 3 غول هاي بزرگ صنعت پوشاک ورزش جهان از جمله نايک ، آديداس ، پوما و...
17,p جدول (٥): نتايج ضرايب رگرسيون مدل پيش بيني قصد خريد مجدد مشتريان با عشق به برند (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به داده هاي جدول شماره شش ، مقدار آزمون دوربين واتسون در اينجا ١/٢٩ بدست آمد که چون بين ١ تا ٢/٥ است مطلوب و نشان دهنده ي استقلال خطاهاست .