چکیده:
زمینه و هدف: نماد، طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است که در مرحله اجراء، دارای چالش ها، خلأها و تعارضاتی در سنجهی آموزه های پیشگیری است. بررسی چالش های موجود در عملیاتی کردن طرح نماد، مقایسه با برنامه های پیشگیری رشد مدار و وضعی، بررسی با برنامه های پیشگیری سارا و پنج آی در جهت جبران خلاء و تعارض های موجود در طرح نماد مورد کنکاش این مقاله است.
مواد و روشها: روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی ـ تحلیلی است.
ملاحظات اخلاقی: ملاحظات اخلاقی مربوط به نگارش متون و نیز ارجاعدهی به منابع رعایت گردید.
یافتهها: از جمله چالش های موجود در طرح نماد، چالش های نیروی انسانی مثل سرایه دار، چالش ساختاری و مقرراتی مانند خلأ قانونی، چالش اجرایی و فرهنگی همانند فرهنگسازی برچسب منفی اقدامات پیشگیرانه، و نیز مفهوم مبهم خط قرمزها و حریم خصوصی و عدم اعتماد اولیاء به برنامه های پرورشی مدارس می باشد.
نتیجهگیری: اجرای موفق طرح نماد نیازمند اصلاحات ماهوی بسیاری است.
Background and Aim: SCCP is Students’ Community Care Plan which faces the challenges, gaps and conflicts facing which is in the metrics of prevention teachings, in need of revision and amendment. Investigating the challenges facing implementation of SCCP, comparing developmental and situational prevention programs and studying S.A.R.A. Prevention Model along with the 5Is framework are the main focus of the present study to fill the gaps and remove the conflicts in SCCP.
Materials and Methods: The research method in this paper is descriptive-analytical.
Ethical Considerations: Ethical considerations related to the writing of texts as well as references to sources were observed.
Findings: Various challenges exist in SCCP including human resource challenges like caretakers, structural and legal challenges like the lack of links between schools and SCCP implementers, implementation and cultural challenges like developing the culture of negative labels on preventive measures, as well as the vague concept of red lines and privacy and the distrust between parents and disciplinary programs of schools.
Conclusion: Sound implementing of SCCP requires a deep and fundamental revision and amendment of this action plan.
Please Cite This Article As: Ahadi, F & Emami Ahmadabad, S (2021). “Challenges, Conflicts and Gaps in Implementing the Student Social Care System Plan in Measuring Prevention Teachings”. Interdisciplinary Legal Research, 2 (1): 53- 68.