چکیده:
نحوه انتقال قیمت محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای کارکرد بازار و از ابزارهای اصلی تخصیص منابع در اقتصاد به شمار میرود. هرگاه در مکانیزم انتقال قیمت اختلال ایجاد شود، نظام بازار کارایی مناسب را نداشته و انتقال قیمت نامتقارن میتواند رفاه مصرفکنندگان و تولیدکنندگان را به مخاطره افکند. در مطالعه حاضر به بررسی چگونگی انتقال قیمت در ساختار عمودی بازار حبوبات استان فارس طی دوره زمانی 1378:01 تا 1395:12 با استفاده از رویکرد تصحیح خطا با لحاظ شکست ساختاری پرداخته شد. زمانهای وقوع شکست ساختاری در هر الگو نیز با استفاده از آزمون همجمعی گریگوری – هانسن تعیین گردید. همچنین با توجه به وجود اثرات سرریز قیمت محصولات جایگزین در بازار، قیمت خردهفروشی محصولات جایگزین نیز در الگوها در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد در کوتاهمدت انتقال قیمت برای برخی محصولات متقارن بوده ولی در بلندمدت برای کلیه محصولات نامتقارن مثبت است که به نظر میرسد ناشی از تداوم آثار منفی تحریمهای اقتصادی، تورم بالای سالیان اخیر، ایجاد انتظارات قیمتی در جامعه و قابلیت بالای انبارداری حبوبات میباشد. همچنین گرچه اثرات سرریز قیمت محصولات جایگزین در اغلب الگوها باعث ترغیب مصرفکنندگان به مصرف محصولات با قیمت و کیفیت پایینتر شده، اما اثرات سرریز قیمت در سطوح عمدهفروشی و خردهفروشی، نسبتا قویتر از بازار محصولات جایگزین بوده و موجب ایجاد بیشترین ناپایداری قیمت شده است.
How to transfer price of agricultural products and its changes are considered as one of the most important indices of market performance and the main means of resource allocation in the economy. Assessing how price changes are transferred among different market levels is very important for the factors involved in production management and marketing and policymakers, and this information can be used in management decisions. Whenever occurs a disruption in the price transfer mechanism, the market system will not function properly and asymmetric price transfer can disrupt price signals and force the government to intervene to redistribute resources. Materials and methods In this research, the transfer of prices between wholesale and retail levels of beans in Fars province during the period 1999:03 to 2017:02 was studied. Due to the nature of the data studied and the occurrence of structural break in the variables, were used the HEGY unit root test and unit root test with structural break. Also, due to the spillover effects in the market of alternative products, the retail price of alternative products was also included in the models. To investigate price transmission patterns, the error correction approach with structural failure was used. Results and Discussion The results showed that in the short term for tiny pea and large lentil the price transmission is asymmetric and for large pea and tiny lentil is symmetric. In the long term, price transmission is asymmetric for all products, which seems to be due to the continuation of negative effects of economic sanctions and high
خلاصه ماشینی:
در بلندمدت انتقال قیمت از سطح خرده فروشی به عمده فروشی برای نخود نامتقارن است اما از سطح عمده فروشی به خرده فروشی برای عدس نامتقارن است که میتواند ناشی از تداوم آثار منفی تحریم های اقتصادی، قابلیت بالای انبارداری حبوبات و همچنین وجود عامل های دیگر از جمله قدرت بازاری برای نخود و افزایش تقاضا برای حبوباتی مانند عدس باشد که جایگزین دیگر محصول های پروتئینی مانند گوشت قرمز است .
com مقدمه قیمت محصول های کشاورزی، تغییرات آن و میزان تعدیل قیمت بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از عامل های بنیادین منعکس کننده رفتار مشارکت کنندگان در سطح های مختلف بازار است (٢٠١٠ ,Esmaeili &Rahmani ) و میتوان از این اطلاعات برای تصمیم گیریها در تولید و بازاریابی، زمان بندی قراردادهای حمل و نقل و دیگر برنامه ریزیهای عملیاتی استفاده کرد (٢٠١٨ ,Burnquist &Lopes ).
از دلایل انتقال نامتقارن قیمت که در بررسی - 1 Asymmetric price transmission های گوناگون بیان شده میتوان به قدرت بازار، بازارهای غیررقابتی، هزینه های تعدیل قیمت ها، انتظارات قیمتی، مداخله های دولت و اطلاعات نامتقارن (٢٠١٦ ,Von Cramon &Santeramo )، کارگزاران غیردولتی و رفتارهای غیرمنطقی کشاورزان (٢٠١٤ ,Wander &Cunha )، تورم و سیاست های قیمت (٢٠١٢ ,.
وجود اثرات سرریز مثبت بیانگر افزایش و 1 Spillover effect اثرهای سرریز منفی، بیانگر کاهش تغییرات در بازار محصولات مشابه در نتیجه ی تغییر در بازار بوده و اثرات سرریز قیمت به طور عمده متوجه مصرف کنندگان است (٢٠١٠ ,Sarker &Oyewumi ).