چکیده:
آلودگیهای زیستمحیطی، یکی از تهدیدهای جدی برای گرمایش جهانی و سلامتی انسانها است و اغلب صنایع به ویژه صنعت فولاد، از منابع آلودهکننده محیطزیست به شمار میروند، بنابراین کاهش و کنترل میزان آلودگی ناشی از این صنعت در مطالعات اخیر اهمیت ویژهای یافته است. بدینجهت، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی معیارهای زیستمحیطی صنعت فولاد یزد به منظور ارائه مدل علّی و تحلیل روابط بین آنها است. در این پژوهش، نخست با مطالعه ادبیات موضوعی با بهرهگیری از رویکرد تحلیل محتوا، معیارهایی که تعداد تکرار آنها خیلی کم بودند از لیست حذفشده و به منظور بومیسازی و شناسایی معیارهای اجراییتر با خبرگان صنعت فولاد مصاحبه صورت گرفته و 36 معیار نهایی زیست محیطی انتخابشده است. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آن نیز تأیید گردید. درنهایت، برای بررسی شدت روابط و نحوه تأثیرگذاری معیارها و طراحی مدل از رویکرد نگاشت شناختی فازی بهره گرفتهشده و هر یک از معیارها در چارچوب این مدل مورد تحلیل قرار گرفته است. بر این اساس، معیارهای بازاریابی سبز، طراحی زیستمحیطی و عملکرد زیستمحیطی به ترتیب بیشترین تأثیرگذاری و معیارهای بازاریابی سبز، انبار و ساختمان سبز و عملکرد زیستمحیطی به ترتیب بیشترین تأثیرپذیری را در این صنعت دارند.
Environmental pollution is a serious threats to global warming and human health, and most industries, especially the steel industry, are sources of environmental pollution, so reducing and controlling pollution from this industry has become particularly important in recent studies. Therefore, the purpose of this study is to identify the environmental criteria of Yazd steel industry in order to provide a causal model and analyze the relationships between them. In this study, first, by studying the thematic literature using the content analysis approach, the criteria that had a very low number of repetitions were removed from the list and interviewed with steel industry experts to localize and identify more practical criteria and 36 final environmental criteria were selected. A questionnaire was used to collect data and its validity and reliability were confirmed. Finally, a fuzzy cognitive mapping approach has been used to investigate the intensity of relationships and how the criteria affect and model design, and each of the criteria has been analyzed within the framework of this model. Accordingly, the criteria of green marketing, environmental design and environmental performance have the most influentiality, respectively, and the criteria of green marketing, green warehouse and building and environmental performance have the most impressionability in this industry, respectively.