Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی ذهنی دانشجویان اضطرابی مقاله

نویسنده:

چکیده:

پیش‌ زمینه و هدف: کاهش بهزیستی ذهنی از شایع‌‌ترین مشکلات در اختلال‌‌های اضطرابی است. مطالعه‌‌ی حاضر با هدف کارآزمایی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌‌آگاهی (MBCT) بر بهزیستی ذهنی در دانشجویان اضطرابی انجام شده است. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌‌آزمون- پس‌‌آزمون با گروه کنترل بود. 30 دانشجوی با اضطراب بالا پس از اجرای آزمون تشخیصی (سیاهه‌‌ی اضطراب حالت- صفت) به شیوه‌‌ی نمونه‌‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل به طور برابر (15 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی‌‌های گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌ آگاهی گماشته شدند و گروه کنترل هیچ مداخله‌‌ای دریافت نکردند. داده‌‌ها با استفاده از روش آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان می‌‌دهد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن ‌آگاهی، بهزیستی ذهنی و زیر مقیاس های عواطف منفی آن را در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل افزایش داده است. این در حالی که در مان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی تأثیر معنی داری روی عواطف مثبت نداشته است. بحث و نتیجه‌گیری: مطابق با یافته‌‌های این مطالعه، درمان شناختی مبتنی بر ذهن ‌آگاهی می‌‌تواند روش مؤثری برای ارتقای بهزیستی ذهنی از طریق کاهش عواطف منفی در مبتلایان به اختلال‌‌های اضطرابی باشد.

Background & Aims: Reducing of subjective well-being is the most prevalent problem in anxiety disorders. The present study was designed to investigate the effect of mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) on subjective well-being in anxious students of universities. Materials & Methods: This study is experimental with the pretest-posttest design. 16 students who have taken STAI diagnostic test (State-Trait Anxiety Inventory) and shown the test anxiety symptoms were chosen by convenient sampling method and were randomly divided into two equal (15 participants) groups: experimental and control groups. The experimental group was receiving mindfulness-based cognitive therapy for 8 sessions while the control group did not receive any intervention. The results analyzed with Covariance. Results: The results of this study indicate that MBCT is effective and useful strategies in increasing of subjective well-being and reducing of negative affects in anxious students. Conclusion: According to the results MBCT can be effective in increasing of subjective well-being by reducing of negative affects

کلیدواژه ها:

اضطراب ، بهزیستی ذهنی ، عواطف مثبت ، عواطف منفی ، درمان شناختی مبتنی بر ذهن­ آگاهی

Mindfulness Based cognitive therapy ، Negative Affects ، positive affects ، subjective well-being ، anxiety


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.