چکیده:
پیشزمینه و هدف: بازی درمانی تأثیری مثبت بر تنظیمشناختی هیجان، کاهش اضطراب و افسردگی کودکان دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر بازی درمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر تنظیم هیجان و اضطراب و افسردگی کودکان دیابت نوع یک انجام شده است.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایشی و گواه است. جامعه آماری مطالعه حاضر، کلیه کودکان دیابتی نوع یک 9 تا 11 سال شهرستان ساری سال 96-95 میباشد. از بین جامعه آماری، 18 در مرحله پیشآزمون به تعداد 18 نفر پرسشنامه تنظیمشناختی هیجان گرانفسکی و پرسشنامه اضطراب بک (BID) و پرسشنامه افسردگی بک) داده شد تا تکمیل نمایند، پس از جمعآوری پرسشنامهها از بین کسانی که در پرسشنامه تنظیمشناختی هیجان نمره بالا و اضطراب و افسردگی نمره پایین کسب کردهاند، بهطور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه (هر کدام 9 نفر) قرار گرفتند. سپس برای کودکان دیابتی گروه آزمایشی به مدت دو ماه، هشت جلسه آموزش بازی درمانی مبتنی بر شناختی رفتاری برگزار شد. اما به گروه گواه، آموزش خاصی داده نشد. سرانجام در پایان آموزش، دو گروه در یک جلسه به پسآزمون پرسشنامه تنظیمشناختی هیجان گرانفسکی و پرسشنامه اضطراب بک (BID) و پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان دادند, بازی درمانی به شیوه شناختی- رفتاری موجب افزایش تنظیمشناختی هیجان و کاهش اضطراب و افسردگی کودکان مبتلا به دیابت نوع یک شده است.
بحث و نتیجهگیری: مطابق با یافتههای این پژوهش بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری تأثیر مثبت بر کاهش اضطراب و افسردگی در کودکان دارد. همچنین، بازی درمانی با رویکرد شناخی رفتاری راهبرد مفیدی برای کاهش اضطراب و افسردگی در کودکان و نوجوانان میباشد.
Background & Aims:
Game therapy has a positive effect on the on the cognitive regulation of excitement, reduction of stress and depression in children. The present study aimed to investigate the effect of game therapy with a cognitive-behavioral approach on the regulation of excitement, anxiety and depression in children with type-1 diabetes.
Materials & Methods:
This is a semi-experimental study with a pretest-posttest design and a control group. 18 diabetic children who received a high score after performing a test of excitement cognitive regulation and a low score after the implementation of cognitive regulation test of anxiety and depression were randomly divided into experimental and control groups (9 each).
Results:
Data was analyzed using statistical method of covariance analysis. The results of the study show that game-based therapy with a cognitive-behavioral approach is a useful strategy for reducing anxiety and depression in children and adolescents.
Conclusion:
According to the findings of this study, game-based cognitive-behavioral therapy is effective in reducing anxiety and depression in children.