Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی آموزش مهارت‌ای زندگی(کنترل خشم،جرات ورزی و ارتباط موثر) بر سرسختی و راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان بی‌سرپرست مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

چکیده:

پیش‌زمینه و هدف: دوران کودکی و نوجوانی شرایط خاصی دارد. مشکل در مقابله و تنظیم هیجان می‌تواند منجر به رفتارهای پرخطر شود. یکی از دلایل اصلی که سبب می شود، برخی نوجوانان مهارت زندگی کردن را نداشته باشند؛ این است که این کودکان، مهارت‌های زندگی مناسبی که می توانند آن‌ها را جلوه دهند را ندارند. آن‌ها در یک وضعیت دو سویه گرفتارند. از یک طرف، دانش آموزان بی دقت فرصتی برای تمرین مهارت‌های زندگی نمی یابند و از طرف دیگر، آن‌هایی که در مهارت‌های زندگی ضعیف هستند قادر به برقراری ارتباط نیستند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی (کنترل خشم، جرأت ورزی و ارتباط مؤثر) بر سرسختی و راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان بی سرپرست استان مازندران می باشد. مواد و روش‌ کار: روش پژوهش در این تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان بی سرپرست مراکز بهزیستی استان مازندران در سال (1395-1394) می‌‌باشند (112=n). به این صورت که از بین مراکز استان مازندران، دو مرکز انتخاب شد. نمونه پژوهش حاضر شامل 30 نفر از نوجوانان بی سرپرست استان مازندران بودند و پس از اجرای پیش آزمون، 15 نفر از آزمودنی ها در گروه آزمایشی و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند، که به صورت روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه های سخت رویی اهواز و راهبردهای مقابله ای لازاروس بود. سپس مداخله آزمایشی (آموزش مهارت‌های کنترل خشم، جرأت ورزی و ارتباط مؤثر) برای گروه آزمایشی، طی 8 جلسه 60 دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه کنترل هیچ آموزشی صورت نگرفت. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های زندگی ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ ﻣﯿـﺎﻧﮕﯿﻦ مؤلفه سرسختی و راهبردهای مقابله‌ای ﮔﺮوه آزﻣﺎیشی در ﭘﺲآزﻣﻮن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل، ﻣﻮﺟﺐ افزایش سرسختی و راهبردهای مقابله‌ای ﮔﺮوه آزﻣﺎیشی ﺷﺪه اﺳﺖ و همچنین، موجب تفاوت معنی‌داری بین دو گروه کنترل و آزمایشی شده است. بحث و نتیجه‌گیری: مطابق با یافته های این مطالعه، آموزش مهارت های زندگی (کنترل خشم، جرأت ورزی و ارتباط مؤثر) بر افزایش سرسختی و راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان بی سرپرست مؤثر است. لذا به‌ کارگیری این روش حمایتی، می‌تواند به عنوان یک روش مؤثر، به‌ منظور افزایش سرسختی و راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان بی سرپرست باشد.

Background & Aims: Childhood and adolescence certain conditions. Difficulty in coping and emotional regulation may lead to risky behavior. They are caught in a two-way situation. The Turaif, careless students the opportunity to practice their skills do not live the other hand, those who are weak in life skills are not able to communicate. The aim of this study the effectiveness of life skills training (anger management, assertiveness and effective communication) on hardiness and Coping derelict Adolescent. Materials & Methods: Methods In this experimental study, study design is quasi-experimental with pretest and post test with a control group and study population consisted of all adolescent orphans in Welfare centers Mazandaran province (2015-2016) are the (n=112). The sample Hazrshaml Mazandaran province were 30 orphans Aznvjvanan Who were selected by simple random sampling. This means that the two selected provincial capitals, the instrument Ahvaz hardiness and coping strategies questionnaire was Lazarus. Then the centers of 30 randomly selected sampling scatter diagram after the pre-test, 15 subjects in the experimental group and 15 in the control group. Then the experimental group (training anger control skills, assertiveness and effective communication) to the experimental group for 8 sessions run 60 Minute Ay but in the control group received no training. After completing the curriculum of both groups were assessed. Results: Research findings showed that 99 Percent Trust training caused significant difference between the two control experiments that the effect size (0.168) is the dependent variable and life skills training are two significant differences. Conclusion: The results of data analysis using Analysis of Covariance showed that life skills training (anger management, assertiveness, and effective communication) to increase the resilience and coping strategies of young orphan is effective.

کلیدواژه ها:

سرسختی ، راهبردهای مقابله ای ، کنترل خشم ، جرات ورزی ، ارتباط موثر

Anger management ، assertiveness ، effective communication ، Hardiness ، coping strategies


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.