Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه سبک‌های دلبستگی و سبک‌های فرزندپروری با میزان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مجازی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان سلماس مقاله

نویسنده:

نویسنده مسئول:

چکیده:

پیش‌زمینه و هدف: شبکه‌های اجتماعی مجازی از جدیدترین حوزه‌های فناوری اطلاعات هستند؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک‌های دلبستگی و سبک‌های فرزندپروری با میزان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مجازی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان سلماس بود. مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان سلماس می‌باشد که تعداد آن‌‌ها 3700 نفر می‌باشد. بر اساس جدول مورگان 352 دانش‌آموز شامل 1700 دانش‌آموز دختر و 2000 نفر دانش‌آموز پسر دوره متوسطه (دوم، سوم و چهارم) به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به پرسشنامه فضای مجازی (محقق‌ساخته)، پرسشنامه سبک دلبستگی ‌هازن و شیور و پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری بوری پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که سبک‌های فرزندپروری سهل گیرانه (0/82) و مستبدانه (0/86) دارای ارتباط مثبت معنی‌داری با استفاده بیشتر از فضای مجازی دارند (0/01) ولی سبک مقتدرانه دارای ارتباط معنی‌داری نبود (0/16). دلبستگی ناایمن اجتنابی (0/28) و دوسوگرا (0/33) ارتباط مثبت معنی‌داری با استفاده بیشتر از فضای مجازی دارند (0/01) ولی سبک ایمن ارتباط معنی‌داری نشان نداد (0/15). بحث و نتیجه‌گیری: آزمون رگرسیون گام به گام نشان داد که سبک‌های مستبدانه، آسان‌گیر، اجتنابی و مقتدرانه 76 درصد از واریانس استفاده از فضای مجازی را تبیین می‌کنند.

Background & Aims: The aim of this study was to determine the Relationship between attachment and parenting styles with activity in social networks of Secondary school students in the city of Salmas. Materials & Methods: Design the research is correlational study. The study population consisted of all Secondary students (male and female) in Salmas city. It is the number 3700 (1700 girls and 2000 boys) According to Morgan 352 secondary school student were selected (the second, third and fourth). Subjects responded to social networks questionnaire (self-made), Hazan and Shaver Attachment Style Questionnaire and parenting style questionnaire Buri. Data were analyzed with descriptive and inferential statistics. Test results show that permissive parenting styles (0.82) and authoritarian (0.86) have a significantly positive correlation with increased use of social networks (0.01). But authoritative style was not significant relationship (0.16). Results: Avoidant attachment (0.28) and ambivalent (0.33) have a significantly positive correlation with increased use of social networks (0.01). However, secure style did not significant relationship with activity in social networks (0.15). Conclusion: Regression analysis showed that parenting styles and attachment styles respectively explain 0.76 of variance activity in social networks of Secondary school students.

کلیدواژه ها:

دانش‌آموزان ، فضای مجازی ، سبک‌های دلبستگی ، سبک‌های فرزندپروری

students ، social networks ، Attachment Styles ، Parenting Style


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.