چکیده:
با عنایت به نقش بیبدیل دانش درکسب مزیت رقابتی در اقتصاد جهانی امروز، کسب و کارها بیش از گذشته به دانش مشتری توجه میکنند. ظهور وب 2 و گسترش کاربردهای نرم افزارهای اجتماعی افق جدیدی برای سازمانها جهت ایجاد رابطهای معنادارتر و پرتحرک تر با مشتریان گشوده است. هدف از این پژوهش ارائه چارچوبی مفهومی برای بهرهگیری از نرم افزارهای اجتماعی در مدیریت دانش مشتری است. برای نیل به این هدف، استراتژی پژوهش سه مرحلهای شامل"طراحی چارچوب مفهومی پژوهش"، " اعتبارسنجی چارچوب مفهومی پژوهش" و " ارزیابی شرکت منتخب (همکاران سیستم) با استفاده از چارچوب طراحی شده" دنبال گردید. چارچوب مفهومی پژوهش انواع نرم افزارهای اجتماعی قابل بهرهگیری در مدیریت 3 دسته عمده دانش "برای"، "از" و "درباره" مشتری را معرفی نموده است. بر اساس نظر خبرگان، مهمترین نرم افزارهای اجتماعی برای مدیریت سه نوع اصلی دانش مشتری، به ترتیب "شبکههای اجتماعی"، "بلاگ" و "آر. اس. اس" میباشند. در این پژوهش همچنین میزان استفاده از نرم افزارهای اجتماعی برای مدیریت دانش مشتری در شرکت همکاران سیستم مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این بخش از پژوهش نیز حاکی از آن است که این شرکت تا کنون در حوزه استفاده از نرم افزارهای اجتماعی برای مدیریت دانش مشتری تنها به استفاده از "پادکست" و "آر. اس. اس" اکتفا نموده است. بر اساس اطلاعات در دسترس نویسندگان این مقاله، پژوهش حاضر نخستین در نوع خود است که نرم افزارهای اجتماعی قابل بهره برداری در مدیریت انواع دانش مشتری را معرفی نموده است.
Regarding the critical role of knowledge in gaining competitive advantages, businesses experts are focusing on customer’s knowledge more than before according to the recent global advancements. The emergence of web 2.0 and social software applications have opened up a new horizon for companies to engage in a more exciting and meaningful relationship with customers. The purpose of this study is to provide a conceptual framework for customer knowledge management using social software. To achieve this goal, a three-stage research strategy including “Designing conceptual framework”, “Validation of a conceptual framework” and “Evaluation of selected companies (Hamkaran System)” is defined. The conceptual framework of research has introduced social software according to three major categories of customer`s knowledge “For”, “From” and “About”. Findings indicate that “Social Networking”, “Blog” and “RSS” are considered as the most important social software so as to manage three main types of customer knowledge. Hence,in this study the use of social software to manage customer`s knowledge is evaluated in Hamkaran System Company. The results of this study also suggest that the company has just utilized “Podcasts” and “RSS” as social software so as to manage customer`s knowledge. Based on information extracted by the researchers, this study is the first research work which follows and explains the role of social software in managing a variety of customer`s knowledge in an organization.
خلاصه ماشینی:
اس ِ کانستنتينيدس و فاونتن ١٤ (٢٠٠٨)؛ بلاگ ها، خدمات شبکه اجتماعي ، انجمن هاي انتقال ١٤ کندي و همکاران (٢٠٠٧)؛ لي و فايل ، فرم ها و سايت هاي ترکيبي مانند توييتر و ِ توربان ١٥ (٢٠٠٨) خدمات ميکروبلاگ 8 - Kasavana 9 - Ribie`re 10 - Rudman 11 - Law, and Nguyen-Ngoc 12 - Joint 13 - Levy 14 - Constantinides and Fountain 15 - Lai, and Turban رديف نام صاحب نظر ابزارها شبکه هاي اجتماعي ،آديو بلاگ ها، ويدئو بلاگ ها، بلاگ ها، ابزارهاي پيام هاي فوري ، پادکست ها و وب مک جي و دياز ١٦(٢٠٠٧)؛ 15 کنفرانس ، ويکي ها، ويدئوبلاگ ها، بلاگ ، پروفايل هاي ريچاردسون ١٧ (٢٠٠٧) الکترونيکي و روزنامه باز، ماشاپ ها، نشانه گذاري اجتماعي و آر.
اس ، برچسب گذاري اجتماعي 16 - McGee and Diaz 17 - Richardson 18 - Chu and Kennedy 19 - Secker 20 - Gray 21 - ClearSwift 22 - Godwin-Jones 23 - Matuszak 24 - Rogers با بررسي مقالات فوق ، ابزارهاي عمده وب ٢ براساس ارتباط با موضوع و فراواني استفاده به شکل زير تقسيم بندي مي شود: ويکي ١ مفهوم ويکي توسط بوليوف و کانينگهام در سال ١٩٩٥ معرفي شد.