چکیده:
استرس در بین سالمندان به سبب ضعفها و ناتوانیها بسیار شایع است. پژوهش حاضر به منظور بررسی تکنیکهای شاد زیستن بر کاهش استرس زنان سالمند شهر کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی سالمندان مقیم مراکز سالمندان شهر کرمانشاه بود که یک مرکز به صورت تصادفی ساده انتخاب و از بین سالمندان آن نیز تعداد 22 سالمند زن (میانگین=4/64، انحراف معیار=24/3) که واجد شرایط شرکت در مطالعه بودند با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامهی استرس کودرون (1999، به نقل از گنجی، 1380) و برگهی اطلاعات جمعیتشناختی بود. 10 جلسه تکنیک شاد زیستن به روش متیوس (1948، ترجمهی افضلیراد، 1384) به صورت هفتهای دوبار برای گروه آزمایش اجرا گردید. در حالیکه گروه کنترل در این مدت هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. در پایان مداخله، هر دو گروه مجددا با آزمون مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که تکنیکهای شاد زیستن بر کاهش استرس زنان سالمند در گروه آزمایش موثر بوده است (001/0P<). بنابراین با توجه به اثربخشی تکنیکهای شاد زیستن بر کاهش استرس زنان سالمند به نظر میرسد میتوان از این تکنیک در کنار سایر روشهای درمانی برای کاهش استرس زنان سالمند استفاده کرد.
Stress is very commonin theelderly because ofthe weaknesses anddisabilities. The present studywas conductedto investigate theeffectiveness ofhappiness training on reducing stressin the Kermanshah older women.The studywas asemi-experimental design withpre-posttestdesign with control group. The study population was all elderly centers in Kermanshah city, that randomly choose a center and between elders of center twenty-two elderlywomen (M=64.4, SD=3.24) were selected based ontheavailable sampling, and assigned tothe experimental and control groups, randomly. The instruments usedwere theCoudron Stress Scale (1999, as cited in Ganji, 2001), and thedemographic questionnaire. Ten sessionsof happiness training with Matthews method (1948, translated by Afzalirad, 2005) was administeredto experimental group as biweekly; While thecontrol groupdid not receivetheintervention.Atthe end of theintervention,both groupswere evaluated again bythetest. The data wereanalyzedusinganalysis ofcovariance. The datashowed happiness trainingwas effective on reducingstress forolder women in experimental group (P<0/001).According to theeffectiveness ofhappiness training on reducingstressin older women, apparentlycan be usedtohappiness trainingfor reducing stressin older women.