Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تاثیر هوش رقابتی بر رفتار اخلاقی کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

چکیده:

تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش رقابتی بر رفتار اخلاقی کارکنان دانشگاه انجام گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی به حساب می‌آید. در این تحقیق از روش مطالعات نظری (کتابخانه‌ای) عمدتا برای مطالعه مبانی نظری تحقیق و بررسی پیشینه تحقیق و همچنین جهت بررسی مطالعات و دیدگاه هایی که راجع به موضوع تحقیق است، استفاده می‌شود. افزون بر آن، روش مطالعات میدانی (پرسشنامه) از طریق گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای برای تجزیه و تحلیل متغیرهای تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق عبارتند از هوش رقابتی، رفتار اخلاقی که در این تحقیق متغیر هوش رقابتی و ابعاد آن که عبارتند از آگاهی از فرصتهای بازار، آگاهی از مخاطرات رقبا، آگاهی از تهدیدات رقبا، آگاهی از آسیب‌پذیری کلیدی سازمان، فرضیات محوری به عنوان متغیر مستقل از تحقیق نووکاه و همکاران (۲۰۱۴) و سان و وانگ (۲۰۱۵) و متغیر رفتار اخلاقی از تحقیق ریچموند و همکاران (۲۰۰۷) و کیم و همکاران (۲۰۱۴) به عنوان متغیرهای وابسته مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. یافته‌های تحقیق نشان می دهد که هوش رقابتی (آگاهی از فرصتهای بازار، آگاهی از مخاطرات رقبا، آگاهی از تهدیدات رقبا، آگاهی از آسیب‌پذیری کلیدی دانشگاه و آگاهی از فرضیات محوری) بر رفتار اخلاقی کارکنان دانشگاه تاثیر دارد.

This study was done to investigate the effect of competitive intelligence on the ethical behavior of university staff. The present study is considered as an applied research in terms of purpose. The method of theoretical studies is mainly used to study the theoretical foundations of the research and to review the research background, as well as to study the studies and views that are related to the research topic. In addition, the field study method (questionnaire) is used to collect research variables by collecting questionnaire information. The variables studied in this study are competitive intelligence, ethical behavior in this study, competitive intelligence variable and its dimensions, which are knowledge of market opportunities, knowledge of competitors 'risks, knowledge of competitors' threats, knowledge of key vulnerability of the organization, hypothesis-based The title of the independent variable from Nowokah et al. (2014) and Sun and Wang (2015) and the ethical behavior variable from the research of Richmond et al. (2007) and Kim et al. (2014) have been analyzed as dependent variables. Findings show that competitive intelligence (knowledge of market opportunities, knowledge of competitors 'risks, knowledge of competitors' threats, knowledge of key university vulnerabilities and knowledge of core assumptions) affects the ethical behavior of university staff.

کلیدواژه ها:

اخلاق ، هوش ، هوش رقابتی ، رفتار اخلاقی کارکنان

intelligence ، ethics ، competitive intelligence ، Ethical Behavior


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.