چکیده:
امروزه، مشاهده میشود که توسعه و انتشار فناوری اطلاعات در جوامع مختلف متفاوت بودهاست. دلایل این تفاوت در نرخ پذیرش و انتشار فناوری دستمایه پژوهشهای مختلفی قرار گرفتهاست. در این مقاله، بهعنوان بخشی از یک پروژه پژوهشی در زمینه انتشار فناوری اطلاعات، مجموعه عوامل مؤثر بر پذیرش و انتشار فناوریهای اطلاعاتی در بنگاههای اقتصادی کشور براساس مدل سه بخشی محیط، بنگاه، فناوری بررسی و فرضیههای مربوط به آن براساس مطالعه بیش از ۸۴ بنگاه اقتصادی و خدماتی کشور در بازه زمانی سالهای ۸۹ الی ۹۱ مورد آزمون قرار گرفتهاست. همچنین، از یک مطالعه موردی نیز برای راستی آزمایی نتایج پژوهش استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که عواملی چون ادراک مدیران از منافع و چالشهای فناوریاطلاعات، اندازه سازمان، ثبات مدیریت، آمادگی تأمینکنندگان سازمان، تأثیر مثبتی بر میل به پذیرش فناوریاطلاعات در سازمانهای ذیربط دارد. ولی براساس شواهد بهدستآمده رابطه میان شدت رقابت در صنعت با میل به پذیرش فناوریاطلاعات در این سازمانها معنیدار نیست. در نهایت، نتایج در قالب ملاحظات سیاستی جهت توسعه کاربرد و انتشار فناوری اطلاعات در سازمانهای کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاست.
Nowadays, it is obvious that the degree of IT development is not the same in different countries. The factors leading to these dissimilarities have been investigated in several researches. In this paper, the factors affecting the IT diffusion and acceptance in Iranian organizations have been discussed based on the EOT Model (Environment, Organization, and Technology Model). The data have been gathered through survey of more than 84 Iranian firms during 2010 to 1012. Also, a case study is applied for justifying the research results. The results show that the factors such as: managers' perception of IT advantages and challenges, The size of organization, stability of managers, suppliers readiness for IT usage, have a positive influence on IT acceptance in the organizations. However, the relation between the intensity of competition in the industry and IT acceptance is not confirmed. Finally, some policy implications for IT diffusion in Iran have been discussed.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله ، به عنوان بخشي از يک پروژه پژوهشي در زمينه انتشار فناوري اطلاعات ، مجموعه عوامل مؤثر بر پذيرش و انتشار فناوري هاي اطلاعاتي در بنگاه هاي اقتصادي کشور براساس مدل سه بخشي محيط ، بنگاه ، فناوري بررسي و فرضيه هاي مربوط به آن براساس مطالعه بيش از ٨٤ بنگاه اقتصادي و خدماتي کشور در بازه زماني سال هاي ٨٩ الي ٩١ مورد آزمون قرار گرفته است .
در نهايت نيز، نتايج و پيشنهادات سياستي مربوط به اشاعه فناوري اطلاعات در بنگاه هاي 1-World Economic Forum )WEF) 2-Global IT Report 2012 3-Information and Communication Technology )ICT) 4-IT Adoption اقتصادي کشور تبيين خواهد شد.
1-Innovativeness 2-Survey Study 3-Theory of Reasoned Action 4-Technology Acceptance Model )TAM) 5-Technology Related Factors 6-Relative Benefts 7-Compatibility 8-Complexity 9-Trialability 10-Observability در جدول ١؛ خلاصه اي از مهم ترين ويژگي هاي مربوط به نوآوري که بر انتشار-پذيرش آن مؤثرند نشان داده شده است .
(Goslar, 1993 پژوهش هاي ديگري نيز نقش عوامل انفرادي مانند ويژگي هاي کارکنان و مديران را در پذيرش نوآوري مدنظر قرار داده اند و رابطه مثبتي ميان ويژگي هايي چون سطح سواد، نگرش مثبت به تغيير، مهارت فني ، ثبات مديريت بر پذيرش فناوري يافته اند (,Schneider &Damanpour .
منافع فناوري اطلاعات براي بنگاه ها نيز در قالب کاهش هزينه ها، افزايش کارايي ، افزايش سرعت و جريان فرايندها، افزايش کنترل پذيري در پژوهش هاي متعددي مورد تأييد قرار گرفته است (٢٠٠٧ ,Pervan &Chong ;١٩٩٧ ,Tam &Chau ).