چکیده:
سبک زندگی به عنوان یک پدیده جدید با متاثر بودن از پیامدهای مدرنیته، می تواند معرف بخش عمده ای از مصرف کالاهای متفاوت اقتصادی و فرهنگی در بین افراد باشد. سبک زندگی افراد و گروه های متفاوت اجتماعی از عوامل متعددی در سطوح متفاوت کلان مدرن همچون عوامل اقتصادی و یا فرهنگی چون دین و در سطوح خرد همچون ویژگی های جنسیتی و قومیتی تأثیر می پذیرد. اما این که هر کدام از این عوامل تا چه حد می تواند بر شکل گیری و سبک زندگی مؤثر باشد مسأله ای تجربی است که برای رسیدن به این موضوع به پژوهش های تجربی نیازمندیم. با توجه به اینکه افراد در جامعه از پایگاه های اقتصادی- اجتماعی متفاوتی برخوردارند؛ پس متناسب با موقعیت اقتصادی-اجتماعی خود به انتخاب کالاهای مادی و مصرفی می پردازند. به عبارت دیگر وضعیت پایگاهی افراد در جامعه نقش تسهیل کننده یا محدود کننده ای در گزینش سبک زندگی آنان دارد. به این دلیل، شرایط زندگی، عقاید و افکار، دیدگاه های فرهنگی، جهان بینی و بالاخره نحوه گذران اوقات فراغت افراد نمی تواند از وضعیت اقتصادی- اجتماعی آنان منفک باشد.
خلاصه ماشینی:
مطالعه و بررسي تأثير پايگاه اقتصادي-اجتماعي و ميزان دينداري بر سبک زندگي (سنتي، مدرن ) در بين دانشجويان ابراهيم ميرزايي ١ احمدعلي حسابي ٢ معصومه ميرزايي ٣ هادي خاني 4 ١- استاديار گروه جامعه شناسي دانشگاه پيام نور، تهران ، ايران ٢- گروه علوم اجتماعي،واحد شوشتر،دانشگاه آزاد اسلامي،شوشتر،ايران ٣- کارشناسي ارشد مديريت دولتي ٤- استاديار گروه جامعه شناسي دانشگاه پيام نور، تهران ، ايران چکيده سبک زندگي به عنوان يک پديده جديد با متاثر بودن از پيامدهاي مدرنيته ، مي تواند معرف بخش عمده اي از مصرف کالاهاي متفاوت اقتصادي و فرهنگي در بين افراد باشد.
از آنجا که ، شيوه و سبک زندگي افراد مي تواند متأثر از دو عامل پايگاه اجتماعي-اقتصادي و فرهنگي(دين ) مي باشد و از طرف ديگر به دليل برخورد و تنشي که بين عوامل فوق در جامعه اي همچون ايران که در معرض تحولات جهاني و به طور کلي مدرن و حضور قدرتمند عناصر و نمادهاي سنتي مي باشد مطالعۀ کنش و کردار و سبک زندگي افراد ضرورت دارد.
بدين معني حدود١/٣ % پاسخگويان داراي پايگاه اجتماعي پائين شـيوه گذران اوقات فراغت شان به شکل مدرن است در حاليکه اين نسبت در پايگـاه بـالا ١٧/٤ % اسـت .
جدول شماره ٧) رابطه پايگاه اقتصادي- اجتماعي با شاخص کلي اوقات فراغت (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج جدول ٨ حاکي از آن است که بين دو متغيـر پايگـاه اقتصـادي-اجتمـاعي پاسـخگويان و شـاخص کلـي سـبک زندگي رابطه معناداري در سطح (٠٠٢=sig) تأييد مي شود.