چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه قابلیتهای پویای بازاریابی است. این پژوهش از نوع کیفی و با بهکارگیری رویکرد داده بنیاد انجام شد. جهت جمعآوری دادهها با هشت نفر از خبرگان و افراد مطلع مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. تحلیل داده در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و سپس مدل کیفی پژوهش طراحی شد. بر اساس یافتههای پژوهش، مقوله محوری قابلیت پویای بازاریابی است. شرایط علّی در این پژوهش، ویژگیهای رقابتی صنعت، ویژگیهای فردی و انسانی، ویژگیهای مدیریتی، ویژگیهای سازمانی و سیستمهای پایش محیطی شناسایی شدند. همچنین در این پژوهش شرایط زمینهای و بستر شامل فرهنگ جمعی مبتنی بر گفتمان و دانش، مدیریت ارتباط با مشتری، بسترهای فناورانه اطلاعاتی و نیروی انسانی کارآمد میباشند. شرایط مداخلهگر نیز شامل سیاستهای کلان دولت، عوامل اقتصادی داخلی، عوامل تولیدی، تحولات مجامع بینالمللی و عوامل اجتماعی و فرهنگی شناسایی شدند. راهبردها شامل تشکیل تیمهای پایش محیطی، ایدهیابی، برگزاری جلسات مبتنی بر گفتمان، بهروزرسانی سیستمهای پایش و کسب اطلاعات محیطی، گرایش به سمت بازار، تسهیل اشتراکگذاری دانش و تقویت فرایندهای یادگیری سازمانی است؛ و در نهایت پیامدها شامل پایداری و ماندگاری کسبوکار، شناسایی و درک بهتر نیازهای مشتریان، واکنش سریع به تغییرات محیطی، توسعه محصول جدید، افزایش کیفیت محصولات، انطباق بهتر با شرایط بازار و تقویت نگاه صادراتی میباشند.
The purpose of this study is to develop a model of dynamic marketing capabilities. We used grounded theory approach to conduct this qualitative research. A semi-structured interview with eight experts was performed to collect data. Data analysis was carried out in three stages of open, axial and selective coding in order to develop the research model. Based on the research findings, the axial category is marketing dynamic capability. Causal conditions include characteristics of industry competitive, individual and human, managerial and organizational and environmental monitoring systems. Contextual conditions include collective culture based on discourse and knowledge, customer relationship management, information technology platforms, and efficient manpower. confounding conditions include the government's macro policy, domestic economic factors, productive factors, developments in international communities, and social and cultural factors. Strategies include forming environmental monitoring teams, idea generation, holding discourse-based meetings, updating monitoring and environmental information systems, market orientation, facilitating knowledge sharing, and strengthening organizational learning processes; Finally, the consequences include sustainability of the business, better identification and understanding of customer needs, rapid reaction to environmental changes, new product development, increasing the quality of products, better adaptation to market conditions and strengthening the export vision.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي اين بخش با نتايج پژوهش لوپز و همکاران (٢٠١٧) مطابقت دارد که در آن نقش مديريت ارشد سازمان و رهبري استراتژيک وي بـه عنـوان يک عامل اصلي براي توسعه قابليت هاي پويا عنوان شده است .
Dynamic Marketing Capabilities: Toward An Integrative Framework, International Journal Of Management Reviews, 16, 397–416.
Dynamic Capabilities: A Review Of Past Research And An Agenda For The Future, Journal Of Management, 36 (1): 256-280.
Developing The Microfoundations of Dynamic Capability for Innovation: A Human Resource Management Perspective, Thesis Of Doctor Of Philosophy, University Of Dublin City.
Change or perish: Examining the role of human capital and dynamic marketing capabilities in the hospitality sector, Tourism Management, 82, 1-13.
(2017), The impact of customer knowledge and marketing dynamic capability on innovation performance: an empirical analysis, Journal of Business & Industrial Marketing, 32 (7), 901-912.
The Interaction Between Dynamic Marketing Capability and Service Innovation Capability on Performance, 1st Global Conference on Business, Management and Entreupreuneurship (GCBME-16 ).
Building dynamic capabilities through knowledge resources, Tourism Management, 40, 224-232.
Examining the role of information technology in cultivating firms’ dynamic marketing capabilities, Information & Management, 50, 336–343.
Dynamic Marketing Capabilities and New Product Adoption; The mediating role of Consumer Based Brand Equity, International Journal of Scientific Research and Innovative Technology, 4 (10): 242-262.
8Winter 9 ang&Zou 10Wang,Hu&Hu 11 lsharnouby&Elbanna 12Kachouie,Mavondo& ands 13 isenhardt&Martin 14Helfat 15 ollo&Winter 16Madsen 17 athDependencies 18Hitchcock 19 yrne 20Kieran 21Marketing Dynamic apabilities 22 runi&Verona 23 arrales-Molina& t l 24 alasca& t l.