چکیده:
از مهمترین ویژگیهای تاریخ شفاهی دموکراتیک بودن آن است، بنابراین میتواند دربرگیرنده مسائل طبقات مختلف اجتماعی باشد. نیز از آنجا که تاریخ شفاهی دچار تنگناهای سایر گرایشات تاریخ در حیطه پوششی موضوع نیست، میتواند از تاریخنگاری مرکزیتزدایی کرده و آن را به سمت مردم معمولی توسعه دهد. تا پیش از دهه دوم قرن بیستم میلادی و ظهور فعال مکتب آنال، تاریخنگاری توجه چندانی به مردم معمولی و گروههای فرودست جامعه نداشته است. از آن پس بهویژه طی هفت دهه گذشته تاریخ شفاهی به همراه دیگر سبکهای روزآمد، تلاش بسیاری صورت داده است تا تاریخنگاری را از نخبهگرایی و مرکزیت گرایی به سویههای متکثر اجتماعی راهبری کند. هدف این پژوهش روشن نمودن جای و جایگاه تاریخ شفاهی در تاریخ اجتماعی است، از اینرو با دو پرسش اساسی مواجه بوده است که: ۱. چرا باید طبقات فرودست و گروههای نادیده و یا کمتر دیده شده جامعه را به کانون توجه تاریخ بازگرداند؟ ۲. تاریخ شفاهی چگونه میتواند فرایند آزادسازی (democratisation of history) و مرکزیت زدایی (decentralization of history) تاریخ را عملی کند؟ برای این منظور به سراغ تعدادی از این طبقات مغفول در تاریخ رفته و وضع و موقعیت آنها و نحوه تعامل تاریخ شفاهی با آنان را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است.
Being democratic is one of the most outstanding features of oral history, so it can cover the concerns of all walks of society. Also, since oral history does not suffer from the bottlenecks of other historical disciplines regarding coverage of a phenomenon, it can be decentralized from historiography and be extended to ordinary people. Until the second decade of the twentieth century and the active emergence of the Annales school, historiography would often overlook ordinary people and lower classes of society. Since then, especially over the past seven decades, oral history, combined with other modern styles, has made great efforts to steer historiography from elitism and centralism to multiple social aspects.The purpose of this study is to expose the place and status of oral history in social history, therefore, it has addressed two basic questions: 1) Why should the lower classes and the neglected or less seen groups of society be brought back into the spotlight of history? 2) How can oral history materialize the process of democratization and decentralizing history? For this purpose, the present study has touched upon a number of these neglected classes in history and examined and evaluated their conditions and the way in which oral history interacts with them.
خلاصه ماشینی:
تـاریخ شـفاهی چگونـه مـیتوانـد فراینـد آزادسـازی ( democratisation of history) و مرکزیت زدایی (decentralization of history) تاریخ را عملی کند؟ برای این منظور بـه سراغ تعدادی از این طبقات مغفول در تاریخ رفتـه و وضـع و موقعیـت آن هـا و نحـوه تعامـل تاریخ شفاهی با آنان را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است .
برای ایـن منظـور ضـمن بررسـی و تحلیـل متـون اصـلی تـاریخ شـفاهی، از مصاحبه هایی که در همین راستا بـه سـال ٢٠١٥م بـا تعـدادی از صـاحب نظـران و اسـتادان تاریخ شفاهی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی جهان صورت گرفت ، استفاده شده است .
تحول در تاریخ نگاری محدود بـه آنالیسـت هـا نمانـد، و پس از جنگ جهانی دوم ، در سال ١٩٤٨ توسط آلن نوینز مورخ دانشگاه کلمبیا روشی بـرای حفظ و انتشار اطلاعات تاریخی رواج یافـت کـه گرچـه در ابتـدا «بـه عنـوان روشـی بـرای جمع آوری یادگفتارهای : رهبران سیاسی، دولتمـردان و محققـان دانشـگاهی جهـت اسـتفاده مورخان آینده ، و به عنوان ابزار تحقیق برای تنظـیم سرگذشـت هـای شـفاهی » در نظـر بـود.
(٠١/٠٦/٢٠١٥ ,Lichtblau) استیو استاد بازنشسته و مدیر گروه تاریخ شفاهی دانشـگاه کانکتیکـات آمریکـا نیـز طـی مصاحبه ای بر همکاری بینارشته ای تأکید دارد: به طور قطع پژوهشگران رشته های مختلـف از تکنیـک هـای تـاریخی شـفاهی اسـتفاده میکنند و میتوانند نظرات خود را به اشتراک گذارند.
انجمـن تـاریخ شـفاهی انگلسـتان (OHS)Oral history society ) بـه عنـوان یکـی از مؤسسات فعال در زمینه تاریخ شفاهی ، استانداردسازی روندِ فعالیت هـا و فـراهم آوری بسـترِ به اشتراکگذاری تجربه ها در این حوزه را بـه منزلـه اهـداف اصـلی فعالیـت هـایش در دوران بیماری همه گیرِ کرونا مدِ نظر قرار داد.