چکیده:
در دنیای رقابتی امروز، شرکتها روی رفتار کارآفرینانه متمرکز شدهاند و مدیران سعی در مهیا ساختن شرایطی برای کارآفرینی مناسب با وضعیت شرکت دارند. برخی از شرکتها محیط سازمان را به گونهای ایجاد میکنند که کارآفرینانهتر از دیگر سازمانهاست. در واقع ارزیابی محیط کارآفرینانه سازمان، بگونهای مفهوم پردازیشده که به عنوان عنصر مهمی برای موفقیت در اجرای استراتژی کارآفرینی سازمانی محسوب میشود. تحقیق در خصوص تلاشهایی برای تغییر سازمانی، مانند اجرای یک استراتژی کارآفرینی سازمانی، نیاز به تجزیهوتحلیل محیط سازمانی فعلی یا وضعیت "آمادگی سازمان برای کارآفرینی سازمانی" دارد. لذا در این تحقیق سعی شده اهمیت آمادگی سازمان برای کارآفرینی سازمانی و تاثیر این متغیر روی عملکرد سازمان با درنظرگرفتن متغیر میانجی گرایش کارآفرینانه در میان سازمانهای فعال در صنعت مواد غذایی مستقر در تهران بررسی شود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و بر حسب روش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. با روش نمونهگیری تصادفی ساده 254 سازمان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS2 استفاده گردید. نتایج حاکی از آن بود که متغیر آمادگی سازمان برای کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد مالی و عملکرد نوآوری دارد. همچنین متغیر گرایش کارآفرینانه تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد نوآوری و مالی دارد. اثر گرایش کارآفرینانه در رابطۀ بین آمادگی سازمان برای کارآفرینی سازمانی و عملکرد نوآوری و مالی تایید شد.
In today's competitive environment, companies focus on entrepreneurial behavior.so managers try to provide the conditions for appropriate entrepreneurship. Some companies create an enterprise environment that is more entrepreneurial than other organizations. An evaluation of the organization's entrepreneurial environment, theorized and It has been shown that is an important element for success in implementation corporate entrepreneurship strategy. Research on organizational change efforts, Like implementing an corporate entrepreneurship strategy ,Need to analyze the current organizational environment or the status of "Organization Preparation for corporate entrepreneurship".Therefore, in this research has been tried review the effects of Organizational Preparedness Corporate Entrepreneurship on Innovation performance and Financial Performance with mediating variable of Entrepreneurial Orientation in active organizations in the food industry in Tehran. The present study due to its objective is practical and terms of methodology, descriptive correlational. With simple random sampling were selected 254 organizations as an example. For data analysis were used structural equation modeling technique and Smart PLS2 software. The results indicate that the organizational preparedness corporate entrepreneurship variable has a positive and significant effect on financial performance and innovation performance. Also, entrepreneurial orientation variable has a positive and significant effect on innovation and financial performance.The effect of entrepreneurial orientation on the relationship between organizational preparedness corporate entrepreneurship and innovation and financial performance was confirmed .
خلاصه ماشینی:
لذا در اين تحقيق ســعي شده تأثير آمادگي سازمان براي کارآفريني سازماني روي عملکرد سازمان با درنظرگرفتن متغير ميانجي گرايش کارآفرينانه در سازمان هاي فعال در صنعت مواد غذايي مستقر در تهران بررسي شود.
همچنين آن ها در تحقيق خود بر اهميت تأثير آمادگي سازمان براي کارآفريني بر گرايش کارآفرينانه تأکيد کرده و بيان کرده اند که بين اين دو رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
محققان بسياري در پژوهش هاي خود اذعان داشته اند که آمادگي سازمان براي کارآفريني سازماني و درواقع محيا بودن اين بستر براي اقدامات کارآفرينانه ، روي گرايش کارآفرينانه تأثير مثبت و معناداري دارد(آرمش ٥، ٢٠١٤).
همچنين محققانــي ديگر همچون کوين و ســلوين (١٩٨٩) و ويکلوند٢(١٩٩٩) دريافته اند که بين گرايش کارآفرينانه و عملکرد نوآوري ســازمان رابطه مثبت و معناداري وجود دارد و درواقع عوامل آمادگي ســازمان براي کارآفريني ســازماني منجر به عملکرد نوآوري در ســازمان شــده است .
مدل نهايي پژوهش نتيجه گيري با توجه به نتايج حاصل از اين پژوهش ، تأثير آمادگي ســازمان براي کارآفريني ســازماني روي عملکرد سازمان هاي مواد غذايي، برگرفته از نقش گرايش به فعاليت هاي کارآفرينانه مديران آن ها است .
A Measurement Scale for Product innova- tion Performance, European Journal of Innovation Management, 9)4(, 333–346.
Middle Managers’ Perception of the Internal Environment for Corporate Entrepreneurship: Assessing a Measurement Scale, Journal of Business Venturing, 17)1(, 253-273.