چکیده:
شرکتهای دانش بنیان به دلیل دانشمحور بودن، باید توجه بیشتری به چالشهای موجود در فرآیند توسعه محصولات جدید داشته باشند. با توجه به اهمیت این شرکتها در توسعه اقتصاد کشورها، این تحقیق فرآیند توسعه این شرکتها را بررسی نمودهاست. در ابتدا با استفاده از تکنیک دیمتل روابط میان عوامل اثرگذار بر زمان فاز رشد و میزان اهمیت هر یک از آنها مشخص شد. نتایج نشان داد سه عامل الزامات مشتری، دوبارهکاری و تاخیرهای موجود بین فازهای مختلف مهمترین عوامل موثر بر زمان در فاز رشد است. این عوامل بیشترین تاثیر را بر افزایش زمان و هزینه در فرآیندهای شرکتهای دانشبنیان دارند و اشتراکدانش بیشترین اثرگذاری را بر الزامات مشتری و دوبارهکاری دارد. بنابراین مدیریت دانش صحیح و به دنبال آن اشتراکدانش، به عنوان عاملی جهت بهبود در الزامات و دوبارهکاریهای موجود در فاز رشد که اثر مستقیم در افزایش زمان و هزینه فرآیند دارد، ضروری است. همچنین نتایج دیمتل نشان داد میزان پیچیدگی محصول جدید بیشترین تاثیر را بر تاخیرهای ورود از یک مرحله به مرحله دیگر در فاز رشد دارد زیرا افزایش پیچیدگیها هماهنگی بیشتری را میطلبد. در ادامه با رسم مدل پویای فرآیند توسعه، نحوه اثرگذاری هریک از عوامل در فاز رشد بطور دقیق نشان داده شده است.
Knowledge-based companies need to pay more attention to the challenges of the new products development process due to their knowledge-based nature. Given the importance of these companies in the development of countries' economies, this research examines the new products development (NPD) process in these companies. Firstly, the relationships between the factors were evaluated using the DEMATEL technique and the degree of importance of each factor were determined. Results indicate that the most important factors affecting the time of incubation phase included: customer requirements, rework, and delay in the onset of the phases of NPD. These factors have the highest impact on increased time and costs in the processes of knowledge-based companies and share of knowledge has the highest impact on customer requirements and rework. Therefore, considering the accurate knowledge management, which is associated with the share of knowledge, is of paramount importance. The results of DEMATEL demonstrate that the level of complexity of a new project had the most impact on delays in moving from one stage to another due to the fact that complexities require more coordination. Also the dynamic model of NPD process shows the effect of these factors in each stages of the incubation phase.
خلاصه ماشینی:
با بررسي فرآيندهاي توسعه محصول جديد در شرکت هاي دانش بنيان مشخص شد که فرآيند استانداردشده در اغلب آن ها صدق مي نمايد به همين دليل مي تواند در مدل سازي فرآيند توسعه اين تحقيق به کار گرفته شود (ورتينگتون و همکاران ١، ٢٠٠٩)؛ بنابراين در ادامه لازم است تا عوامل مؤثر بر اين فرآيند شناسايي گردد.
Delays in new product introduction: Experiences of a food processing company in a developing economy, Journal of Manufacturing Technology Management, 29(5): 811828 – AtuaheneGima, K.
Critical Success Factors in The FrontEnd of High Technology Industry New Product Development.
Singa, an Innovation New Product Development Strategy: The Key Success Paths Approach, International Journal of the Physical Science, Vol. 6.
Improving new product development (NPD) process by analyzing failure cases, Asia Pacifc Journal of Innovation and Entrepreneurship, 10(1), 134150 – Hitt, M.
The Impact of New Product Development Acceleration Approaches on Speed and Proftability: Lessons for Pioneers and Fast Followers, Ieee Transactions On Engineering Management, 52(1), 3042.
C. (1999), Key Factors in Increasing Speed to Market and Improving New Product Success Rates, Industrial Marketing Management, Vol. 28, Issue 4, pp.
A Model of New Product Development: An Empirical Test, Management Science