چکیده:
با توجه به اهمیت سوخت های جایگزین بنزین و گازوئیل در رابطه با کاهش آلایندگی زیست محیطی و کاهش اتکا به سوخت های مایع، مقاله حاضر به دنبال بررسی و تحلیل نحوه شکل گیری و رشد فناوری خودرو گازسوز در ایران به همراه بررسی نقاط شکست آن با استفاده از چارچوب کارکردی مفهوم نظام نوآوری فناورانه می باشد. برای این منظور به صورت توامان از دو مسیر کیفی و کمی برای تحلیل نظام نوآوری فناورانه خودرو گازسوز بهره گیری شده است. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه با خبرگان و فعالان حوزه خودرو گازسوز و بررسی و تحلیل اسناد و فعالیت های انجام شده در این حوزه با استفاده از تکنیک نگاشت تاریخی داده ها، مسیر شکل گیری فناوری خودرو گازسوز در کشور ترسیم شده است. برایناساس وبا مرور ادبیات، کارکردها و شاخص های آن به صورت یک مدل مفهومی استخراج و به وسیله روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. سپس با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری، مسیر و نحوه تاثیر گذاری کارکردها بر یکدیگر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که شواهدی از شکل گیری موتور محرک ایجاد سیستم هرچند به صورت ناقص در این حوزه وجود دارد.
Considering the importance of alternative gasoline and diesel fuels in relation to reducing environmental pollution and reducing reliance on liquid fuels, the present article seeks to study and analyze the formation and growth of natural gas vehicle technology in Iran, along with an examination of its failures using the functional framework of the technological innovation system concept. To this end, a combination of qualitative and quantitative methods for analyzing the technological innovation system of natural gas vehicle has been used. In the qualitative section, using interviews with experts and activists of the field and analyzing the documents and activities carried out in this area, the path of the formation of natural gas vehicle technology in the country has been drawn up by using the technique of historical data mapping. On this basis, based on the literature reviewed, its functions and indicators were extracted as a conceptual model and confirmed by a confirmatory factor analysis method. Then, using structural equations modeling, the path and the effect of the functions on each other were analyzed. The results of this study indicate that there is some evidence of the formation of an imperfect system building motor.
خلاصه ماشینی:
همچنين با مرور ادبيات انجام شــده با استفاده از رويکرد کارکردي نظام نوآوري فناورانه خودروهاي گازســوز و بررســي نحوه شــکل گيري کارکردهاي مختلف اين نظام با استفاده از روش تحليل تاريخي وقايع ، مدل مفهومي اوليه تحقيق ، تدوين شده و از طريق مصاحبه با خبرگان آشــنا با اين حوزه ، بومي سازي و تدقيق مي شود.
Walrave & Raven (ابعاد مدل ) و مؤلفه هاي زيرمجموعه آن ها براي شکل گيري نظام نوآوري فناوري خودروهاي گازسوز در ايران شناسايي شده و در نهايت از روش تحليل عاملي ، مسير و نحوه تأثيرگذاري کارکردهاي مختلف بر يکديگر با استفاده از مدل سازي معادلات ساختاري ارائه مي شود.
تعداد قابل توجه جايگاه هاي عرضه ســوخت گاز در سراســر کشور و افزايش ميزان خودروهاي گازسوز به ٣,٥ ميليون خودرو (حدود يک پنجم کل خودروهاي شماره گذاري شده ) منجر به آن شــد که تا حدودي اهداف سياســت گذاري شده براي خودرو گازسوز محقق شود و سياست گذار حمايت هــاي يارانه اي و تعرفه اي خــود را کاهش داده و بازار خودروهاي گازســوز را عمدتا از مجراي ايجاد صرفه براي مصرف کننده در قيمت گذاري سوخت گاز نسبت به بنزين و نيز تعيين کارمزد جايگاه داران سوخت گاز انجام دهد؛ بنابراين کارکرد شکل گيري بازار از جمله مهم ترين کارکردهاي مؤثر در اين دهه بوده است .
2008b; “Analyz- ing the functional dynamics of technological innovation systems: a scheme of analy- sis”; Research Policy, Vol. 37, pp.
- Bob Walrave, Rob Raven; 2016; Modelling the dynamics of technological innovation systems; Research Policy - Carlson, B.