چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل تاثیر پیش زمینههای سازمانی بر نوآوری استراتژیک است. همچنین، این پژوهش بررسی میکند که پویاییهای محیطی و رقابتپذیری چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا میکنند. پارادایم این پژوهش اثباتگرایی، رویکرد آن قیاسی و استراتژی آن پیمایش است. بر این اساس و پس از مرور ادبیات و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 25 پرسش میان نمونه آماری توزیع شد. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان ایرانی شرکتکننده در هفتمین نمایشگاه بینالمللی نوآوری و فناوری (INOTEX) در تابستان 1397 است که شامل 240 شرکت میباشند که بر اساس فرمول کوکران 144 شرکت به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دادههای گردآوری شده به کمک نرمافزار اسمارت پیالاس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت، مشخص شد که پیش زمینههای سازمانی که شامل منابع انسانی تعهدمحور، ارتباط میان بخشهای سازمانی و تمرکز زدایی در تصمیمگیری است، بر نوآوری استراتژیک موثر هستند. همچنین پویاییهای محیطی و رقابتپذیری نیز در رابطه بین پیشزمینههای سازمانی و نوآوری استراتژیک نقش تعدیلگری ایفا میکنند و شدت رابطه را افزایش میدهند.
The main purpose of this study is to analyze the impact of organizational background on strategic innovation. It also examines the role that environmental and competitive dynamics play in enhancing or weakening this relationship. The paradigm of this research is the positivism, its deductive approach, and its strategy. Accordingly, after reviewing the literature and designing a conceptual model, a questionnaire containing 25 questions was distributed among the statistical sample. The statistical population of the research is small and medium enterprises of Iranian students who participated in the 7th International Exhibition of Innovation and Technology (INOTEX) in the summer of 2018, which includes 240 companies, which were selected randomly according to the Cochran formula of 144 companies. The collected data were analyzed with the help of Smart PLS software through correlation matrix, structural equation test and fit model test. Finally, it became clear that organizational backgrounds that include committed human resources, the relationship between organizational sectors and decentralization in decision making, are effective in strategic innovation. Also, environmental and competitive dynamics play a role in moderating the relationship between organizational background and strategic innovation.
خلاصه ماشینی:
درعين حال ، ميزان استفاده از شيوه هاي نوآوري استراتژيک بستگي به عوامل محيطي نيز دارد؛ زيرا دانش و زيرساخت هاي فعلي فناوري به سرعت در حال تغيير است (ستو- آکوستا و کاگارو-ناوارو٥، ٢٠١٦)، لذا در مجموع ميتوان گفت بررســي نقش پيش زمينه هاي ســازماني در اين موضوع ، قابل تأمل اســت و لازم اســت در پژوهشي جامع ، پيش زمينه هاي ســازماني مؤثر بر نوآوري استراتژيک به طور دقيق مورد بررسي قرار گيرند.
در پژوهش حاضر تأثير پيش زمينه هاي سازماني بر نوآوري استراتژيک با توجه به نقش پوياييهاي محيطي و رقابت پذيري، در شــرکت هاي کوچک و متوسط دانش بنيان مورد مطالعه قرار گرفته است .
پژوهش پوپــا و همکاران (٢٠١٧) که در شرکت هاي کوچک و متوسط صورت گرفته است ، نشان داد که پويايي محيطي و رقابت پذيري رابطه بين پيش زمينه هاي سازماني و جو نوآوري بر عملکرد شرکت را به صورت مثبت تعديل ميکنند.
در حالت تأثير توأمان هر دو تعديل گر؛ نتايج به دست آمده جدول ٥ نشان ميدهد که پوياييهاي محيطي و رقابت پذيري رابطه ميان جو نوآورانه و نوآوري استراتژيک را در شرکت هاي کوچک و متوسط دانش بنيان تعديل ميکنند.
در پژوهش حاضر تأثير پيش زمينه هاي سازماني بر نوآوري استراتژيک با توجه به نقش پوياييهاي محيطي و رقابت پذيري، در شرکت هاي کوچک و متوسط دانش بنيان مورد مطالعه قرار گرفت .