چکیده:
محیط های متلاطم و وجود عواملی مانند تحریم ها، قوانین دولت، رانت شرکتهای دولتی، عدم پایداری شرایط اقتصادی بویژه نوسانات نرخ ارز که در مورد محصولات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حائز اهمیت است، میزان عدم اطمینان و چالشهای این محیط را افزایش داده است. اما در این میان، شرکت های دانش بنیان موفقی وجود دارند که همچنان به صدرنشینی خود در بازار ایران ادامه دادهاند و توانستهاند سهم بازار خوبی را خلق کرده و حفظ کنند و همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. ما اعتقاد داریم بخشی از موفقیت و رشد اینگونه کسب و کارها ناشی از اقدامات به موقع آنها در برابر چالشها و برخورداری از قابلیتهایی است که نمیتوان آن را صرفا به قابلیت های روتین همانند سایرکسب وکارها نسبت داد. در چنین محیطی، مزیت رقابتی، پایدار نیست و کسب و کارهای کوچک و متوسط دانش بنیان برای ادامه فعالیت و رسیدن به سهم بازار به قابلیتهای پویا احتیاج دارند. برای تبیین چگونگی نقش قابلیت های پویا بر عملکرد شرکت-های کوچک و متوسط دانش بنیان مدلی را براساس ادبیات تحقیق استخراج کرده و سپس با مصاحبه با مدیران و کارکنان این شرکتها، صحت یا عدم صحت مدل را بررسی کردیم.
The turbulent environments and the presence of factors such as sanctions, government laws, access to state-owned corporate confidential information, traditional ways of business, instability in economic conditions, especially exchange rate fluctuations that are important for ICT products, enhance uncertainty and challenges of such an environment. In the meantime, there are successful knowledge-based companies that have continued to dominate Iranian market, and although they have been struggling with many problems, they have been able to create and maintain a good market share and continue their activities. We believe that part of the success and growth of these businesses stems from their timely action against challenges and capabilities that cannot be attributed to routine capabilities just like any other business. In such an environment, the competitive advantage is not sustainable, and small and medium-sized businesses (SMEs) need tools to continue to operate and achieve market share. In order to explain the role of dynamic capabilities on the performance of SMEs, a model was developed using the literature and then, by interviewing the managers and staff of these companies, the model accuracy was examined.
خلاصه ماشینی:
تبيين چگونگي ايفاء نقش قابليت هاي پويا در شرکت هاي کوچک و متوسط دانش بنيان موفق (حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات ) سروش قاضي نوري ١ نيما مختارزاده ٢ محمد ابويي ٣ متين رشيدي آستانه *٤ چکيده محيط هاي متلاطم و وجود عواملي مانند تحريم ها، قوانين دولت ، رانت شرکت هاي دولتي ، کسب وکارهاي ســنتي ، عدم پايداري شــرايط اقتصادي به ويژه نوســانات نرخ ارز که در مورد محصولات حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات حائز اهميت اســت ، ميزان عدم اطمينان و چالش هاي اين محيط را افزايش داده است ؛ اما در اين ميان ، شرکت هاي دانش بنيان موفقي وجود دارند که همچنان به صدرنشيني خود در بازار ايران ادامه داده اند و گرچه با مشکلات عديده اي دست به گريبان بوده و هستند اما توانسته اند سهم بــازار خوبي را خلق کرده و حفظ کنند و همچنان به فعاليــت خود ادامه دهند.
بنابراين مي توان اين گونه موضوع را تشريح کرد که شرکت هاي کوچک و متوسط دانش بنيان موفق فعــال در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات در محيطي پرتلاطم فعاليت مي کنند که تنها برخورداري از قابليت هــاي عملياتي نمي تواند دليلي بر اســتمرار فعاليت و پايداري و موفقيت آن ها باشــد، گرچه قابليت ها و روتين هاي ســازماني درنتيجه فعاليت هاي تکراري يا به دليل مشخصه وابستگي مسير، به منبع قدرتمند تبديل و منبع اصلي مزيت سازماني محسوب مي شود اما در طي زمان راه حل هايي که به نوعي موفق عمل مي کردند در شــرايط رقابتي مختلف ، کارکرد اصلي خود را کم کم از دســت داده و به همين دليل تغيير قابليت ها و شــکل گيري قابليت هاي جديد به عنوان پيش نيازي براي حفظ مزيت رقابتي اين گونه کسب وکارها يک ضرورت محسوب مي شود؛ بنابراين ، بر اساس تئوري هاي فوق ، تئوري قابليت پويا مي تواند تئوري مناسب تري براي حل مسئله ما باشد.