چکیده:
هم اکنون عصرگذار از مدلهای سنتی به مدلهای کسب وکار فناوری محور و ارزش آفرین میباشد. این مقاله با هدف شناسایی مولفهها و عوامل تاثیرگذار و تاثیرپذیر بر مدل کسب و کار بانکداری الکترونیک در قالب پیشرانها و پیامدها با استفاده از ادبیات موضوع و روش فراترکیب، همچنین نظرسنجی از خبرگان به کمک پرسشنامه و تکنیک دلفی، از روش نمونهگیری غیراحتمالی (قضاوتی و گلوله برقی) از نظرات 17 خبره دانشگاهی و 17 مدیر یکی از بانکهای خصوصی کشور بهره گرفته است. جهت توقف نظرسنجی از ضریب توافق کندال استفاده شده و از آزمون فریدمن نیز اولویت مولفهها شناسایی گردیده است. نتایج نشان میدهد که از نظر خبرگان در حوزه پیشرانهای مدل کسب و کار بانکداری الکترونیک به ترتیب شاخصهای ساختار موسسات مالی، بخشبندی مشتریان، توسعهدهندگان فناوریهای مالی و محیط کسب و کار دارای بیشترین اهمیت میباشند. در خصوص ابعاد مدل کسب و کار نیز به ترتیب خدمات پیشنهادی ارائه شده دارای بیشترین اهمیت و پس از آن سازه ارتباطی مشتریان، مدیریت زیرساخت و جنبه مالی در رتبههای بعدی قرار دارند. در حوزه پیامدهای طراحی مدل کسب و کار بانکداری الکترونیک نیز به ترتیب شاخصهای بهبود فضای کسب و کار، بهبود عملکرد سازمانی و رواج بانکداری مجازی دارای بیشترین اهمیت است.
It is now the time of moving away from traditional methods of business to technology-oriented and value-creating models. The aim of this study is to identify the affecting and affected factors by designing a new business model for banking industry, with antecedents and consequences that come out from literature, meta-synthesis, and Delphi technique by using judgments and snow bullets sampling method from the views of 17 university teachers and 17 managers of a private bank in Iran, and two-step Delphi technique was used to reach the consensus of experts. Further, to analyze data, we employed SPSS software and used W-Kendall tests. Also, we used Friedman test to ranking dimensions and indicators. Results show that according to the experts about antecedents, the structure of financial institutions is the most important factor, and then customers segmentation, financial technology developers and business environment are in the next steps. About the dimensions of E-banking model, the proposed services is the most important factor, and then customer relationship management, Infrastructure management and financial management are in the next steps. About the consequences, the business environment is the most important factors and then organizational performance and virtual banking are in the next steps.
خلاصه ماشینی:
بي ترديد همکاري با شــرکت هاي فناوري مالي با خود فرصت ها و مزيت هاي بســياري به همراه دارد، درعين حال که چالش ها و مسائلي را نيز به دنبال خواهد داشت ، بااين همه در دنياي امروز تمايل زيادي براي همکاري ميان اين شــرکت هاي نوپا و بانک ها به وجود آمده است ، لکن در مدل کسب وکار بانک مورد مطالعه به اين موضوع توجه نشــده و از آنجا که بانک مربوطه نگران از دســت دادن کنترل رابط کاربري خود است ، رويکرد تدافعي پيش گرفته و همچنان تمايل دارد هم زمان به عنوان توليدکننده و توزيع کننده خدمات مالي و همچنين يک کانال ارتباطي و پلتفرم به فعاليت خود ادامه دهد و به دلايل مختلف مانند نگراني هاي امنيتي در خصوص افشــاي اطلاعات مشتريان بانک و همچنين عدم صرفه اقتصــادي براي بانک در صورت همکاري با اين شــرکت ها در خصــوص اخذ کارمزد و غيره ، تاکنون از همکاري با فينتک ها روي گردان بوده اســت که اين موضوع چرخه توسعه محصولات و خدمات بانکي و ارائه آن به بازار را کندتر و زمان بر کرده و از سوي ديگر اين عدم چابکي به دليل ساختارهاي بزرگ و پيچيده موجود در بانک و عدم دسترسي به نيروهاي کار متخصص در اين زمينه ، هزينه هاي گزافي را به بانک مذکور تحميل نموده اســت ، لذا اين پژوهش در نظر دارد بر اســاس رويکردهاي مختلف در طراحي مدل هاي کسب وکار، به شناسايي مؤلفه ها و عوامل مؤثر در طراحي مدل کسب وکار بانکداري الکترونيکي مبتني بر ظهور فينتک ها و استارتاپ هاي مالي بپردازد تا بدين وسيله به مديران ، متخصصان و ذينفعان بانک مربوطه و صنعت بانکداري کشور کمک نمايد تا تحت تأثير ورود اين شرکت هاي نوپا به بازار، با الگوبرداري از مدل ارائه شده مدل کسب وکار به کسب وکار٢ خود را تغيير داده و بروز نمايند چراکه اکوسيستم کسب وکارهاي نوپا در ايران قدمت زيادي ندارند و هنوز به مرحله بلوغ نرسيده اند و 1 .