چکیده:
صنعت گردشگری، یکی ازصنایع متنوع، بزرگ وبا رشد بالا است که مهمترین منبع درآمدی وعامل ایجاد فرصتهای شغلی در بسیاری از کشورها به شمار میرود و نیزاز جمله پایههای اصلی اقتصاد جهانی محسوب میشود.بر این اساس، بررسی عوامل تأثیرگذار بر آن درمباحث اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. بدین منظور، درپژوهش حاضربا استفاده از دادههای تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیم یافته، تأثیر پنج نهاده نوآوری ملی شامل نهادها، سرمایه انسانی، زیرساختها، پیچیدگی بازاروپیچیدگی کسبوکار و دو ستاده نوآوری ملی شامل ستاده های دانش وفناوری وستاده های خلاقانه بر توسعه صنعت گردشگری در 20 کشور منتخب جهان طی دوره 2007 الی 2017 بررسی شده است. نتایج برآوردی نشان داد تأثیر کلیه نهادهها و ستاده های نوآوری ملی بر توسعه صنعت گردشگری مثبت و معنادار است؛ اما ضریب تخمینی نهادهها از سایر ابعاد، بزرگ ترو ضریب تخمینی پیچیدگی بازار از سایر ابعاد،کوچکتراست. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترلی سرمایه طبیعی، جهانیشدن، ثبات سیاسی و نرخ ارز واقعی بر توسعه صنعت گردشگری مثبت و معناداراست.
The tourism industry is one of the largest and most diversified industries in the world, and is the most important source of income and job creation in many countries. Because of its growing social and economic importance, the tourism industry has become one of the key pillars of the world economy and is one of the fastest growing industries. Therefore, it is important to examine its determinants in economic issues. In this regard, the present study uses panel data and the Generalized Method of Moments (GMM) to examine the effects of the 5 inputs of national innovationincluding institutions, human capital, infrastructure, market sophistication and business sophistication, and the 2 outputs of national innovation including knowledge and technology outputs and creative outputs of the development of the tourism industry in 20 selected countries during the period 2007-2017. The results show that the effect of all inputs and outputs of national innovation on the development of tourism industry is positive and significant. However, the estimated coefficient of the institutions is larger than the other dimensions and the estimated coefficient of market sophistication is smaller than the other dimensions. Also, the effect of control variables including natural capital, globalization, political stability and real exchange rate on the development of tourism industry is positive and significant.
خلاصه ماشینی:
تأثير ابعاد نوآوري ملي بر توسعه صنعت گردشگري در کشورهاي منتخب ميرعلي اکبر اخباري آزاد١ ابوالفضل شاه آبادي *٢ داود حق خواه ٣ چکيده صنعت گردشــگري ، يکي از صنايع متنوع ، بزرگ و با رشــد بالا اســت که مهم ترين منبع درآمدي و عامل ايجاد فرصت هاي شــغلي در بســياري از کشورها به شــمار مي رود و نيز از جمله پايه هاي اصلي اقتصاد جهاني محســوب مي شود.
بدين منظور، در پژوهش حاضر با استفاده از داده هاي تابلويي و به روش گشتاورهاي تعميم يافته ، تأثير پنج نهاده نوآوري ملي شامل نهادها، سرمايه انساني ، زيرساخت ها، پيچيدگي بازار و پيچيدگي کســب وکار و دو ســتاده نوآوري ملي شــامل ستاده هاي دانش و فناوري و ســتاده هاي خلاقانه بر توســعه صنعت گردشگري در ٢٠ کشــور منتخب جهان طي دوره ٢٠٠٧ الي ٢٠١٧ بررســي شده اســت .
ضريب تأثير سرمايه انساني بر توسعه صنعت گردشگري در هر دو گروه از کشورهاي منتخب مثبت و معنادار است که با نتيجه مطالعات حاجيوا و تيموروا (٢٠١٩)، سيلوار و همکاران (٢٠١٧)، پناهي و نصيب پرست (١٣٩٧) و شاه آبادي و سياح (١٣٩٢) مطابقت دارد.
ضريب تأثير پيچيدگي کسب وکار بر توسعه صنعت گردشگري در هر دو گروه از کشورهاي منتخب مثبت و معنادار اســت که با نتيجه مطالعات سيلوار و همکاران (٢٠١٧) و تاج زاده نمين و خزايي پول (١٣٩٤) همخواني دارد.
همچنين ، تأثير متغيرهاي کنترلي سرمايه طبيعي ، جهاني شدن ، ثبات سياسي و نرخ ارز واقعي بر توسعه صنعت گردشگري در هر دو گروه از کشورهاي منتخب مثبت و معنادار است که با مباني نظري و نتايج مطالعات تجربي همخواني دارد.