چکیده:
رونق اقتصادی مستلزم توسعه دانشبنیان است و از اینرو، تأسیس شرکتهای دانشبنیان مورد توجه جدی قرار گرفته است. هدف این مقاله، شناسایی و تبیین نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای پیش روی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در فرایند تأسیس شرکتهای دانشبنیان توسط اعضای هیئتعلمی این سازمان میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند میباشد و برای تحلیل اطلاعات مستخرج، از فن تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، 23 عضو هیئتعلمی مؤسس شرکتهای دانشبنیان در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی بودهاند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدهاند. برای تعیین روایی از فن سهسویهسازی (مثلثسازی) شامل بهکارگیری منابع تأییدگر، پژوهشگران و روشهای متعدد در طی فرآیند جمعآوری و تحلیل دادهها و برای پایایی از هدایت دقیق جریان مصاحبهها، ایجاد فرآیند ساختمند برای اجرا و تفسیر مصاحبهها و تشکیل کمیته تخصصی استفاده شده است. یافتههای پژوهش در قالب چهار مضمون اصلی (مفهوم) نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها و 46 زیرمضمون (کد) ارائه شده است. نتایج تحلیل محتوای کیفی مبین 13 نقطه قوت، 14 نقطه ضعف، 9 فرصت و 10 تهدید پیش روی تأسیس شرکتهای دانشبنیان توسط اعضای هیئتعلمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی بود که میتواند پایهگذار راهبردها و طرحهای عملیاتی در جهت رونق و توسعه شرکتهای دانشبنیان قرار گیرد.
Economic prosperity depends on knowledge-based development, and therefore the establishment of knowledge-based companies (KBCs) has received serious attention. The purpose of this study is to identify and explain the strengths, weaknesses, opportunities and threats in the process of the establishment of KBCs by the faculty members of the Iranian Research Organization for Science and Technology (IROST). The data gathering instruments of this study were in-depth and semi-structured interviews and the qualitative content analysis technique was used to analyze the extracted data. The statistical population consisted of 23 faculty members of IROST who were founders of KBCs which were selected by purposeful sampling. The triangulation techniques, including the use of confirmatory sources, researchers and various methods were used to determine validity during the data collection and analysis process. Also, the guidance of the interview flow, the creation of a structured process for conducting and interpreting the interviews and the formation of a specialized committee were used to confirm the reliability. The findings were presented in four main themes (concepts) including strengths, weaknesses, opportunities and threats) and 46 sub-themes (codes). The results of the qualitative content analysis showed 13 strengths, 14 weaknesses, 9 opportunities and 10 threats in the process of establishment of KBCs by the faculty members of IROST which can be used in the development of strategies and action plans for the prosperity and development of KBCs.
خلاصه ماشینی:
براي پاسخ به اين پرســش ها، مهم ترين اقدام ، تحليل چالش هاي پيش روي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي در قالب نقاط قوت و ضعف (به عنوان شکاف دروني) و فرصت ها و تهديدها (در قالب شــکاف بيروني) براي راه اندازي شــرکت هاي دانش بنيان توسط اعضاي هيئت علمي سازمان است .
از آنجايي که ســازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي يکي از مهم ترين سازمان هاي کشور در حوزه تجاريســازي فناوري محسوب ميشود و سابقه طولاني در اين زمينه دارد، اعضاي هيئت علمي که از مؤسســان شرکت هاي دانش بنيان مستقر در مرکز رشد ســازمان بودند، به عنوان جامعه آماري مورد مطالعه قرار گرفتند.
١- طرح پژوهش : سؤال اصلي پژوهش اين بود که چه نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهديدهايي پيش روي ســازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي براي تأســيس شــرکت هاي دانش بنيان توسط اعضاي هيئت علمي اين سازمان وجود دارد؟ ٢- گــردآوري و تنظيم داده هــا: در اين مرحله ، داده ها از طريق مصاحبه و يادداشــت برداري ميداني، جمع آوري گرديد.
يافته ها و بحث در جدول هاي ١ تا ٤، با اســتفاده از تحليل محتواي کيفي، مفاهيم استخراج شده در قالب چهار مقوله اصلــي نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهديدهاي پيش روي ســازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي در تأسيس شرکت هاي دانش بنيان توسط اعضاي هيئت علمي اين سازمان ، نشان داده شده است و در اين راستا، ١٣ نقطه قوت ، ١٤ نقطه ضعف ، ٩ فرصت و ١٠ تهديد شناسايي و ارائه گرديد.