چکیده:
پژوهشها نشان میدهد که بسیاری از فعالیتهای کارآفرینانه شرکتی از سطوح پایین و عملیاتی و غالباً به صورت غیررسمی و پنهان آغاز میشوند. هدف این پژوهش نیز شناسایی عواملی است که باعث شکلگیری رفتار نوآوری پنهان میشود و درصدد ارائه بینشهایی در مورد نحوه استفاده سازمانها از ظرفیت نوآوری پنهان برای فعالیتهای نوآورانه و کارآفرینانه سازمانی است. پژوهش حاضر که از لحاظ هدف کاربردی است با رویکردی کیفی و از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با مدیران محصول و تحقیقوتوسعه در شرکتهای حوزه تکنولوژی اطلاعات، نرمافزار و داروسازی شهر تهران انجام شدهاست. در پایان چهار دسته عوامل «فردی»، «سازمانی»، «عوامل محیطی و خاص صنعت» و «ویژگیهای ایده» بهعنوان عوامل اثرگذار شناسایی و معرفی شدهاند. این نتایج بینشهای ارزشمندی جهت استفاده از ایدههای پنهان برای کارآفرینی سازمانی ارائه مینماید.
Studies indicate that a large number of corporate entrepreneurial activities start informally and secretly from operational levels. Bootlegging emerges when employees cannot pursue their ideas formally, and hence utilize organizational time and resources for realizing their ideas. In this vein, this research aims to investigate factors causing employees to initiate bootlegging behavior. This was a qualitative research and the data was collected by semi-structural interviews from R&D and product managers in different industries. We identified 4 groups of factors explaining why employees undertake bootlegging behavior. This provides valuable insights into the better utilization of underground ideas for corporate innovative activities.
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش نيز شناسايي عواملي است که باعث شــکل گيري رفتار نوآوري پنهان مي شــود و درصدد ارائه بينش هايي در مورد نحوه استفاده سازمان ها از ظرفيت نوآوري پنهان براي فعاليت هاي نوآورانه و کارآفرينانه ســازماني اســت .
لذا اين پژوهش به دنبال تبيين روابط ميان عوامل سازماني و فردي در شکل گيري يا بروز رفتار نوآوري پنهان است و نحوه استفاده سازمان ها از اين پتانسيل را براي افزايش فعاليت هاي کارآفرينانه خود تشريح مي نمايد.
مطالعــات ديده بان جهاني کارآفريني (GEM) در ايران نشان مي دهد که نرخ فعاليت هاي کارآفرينانه سازماني (مانند نوآوري در محصولات و خدمات و ورود به بازارهاي جديد) در شرکت هاي ايراني بسيار پايين تر از ميانگين جهاني آن است ، لذا پژوهش هايي از اين دست مي توانند بينش و آگاهي ارزشمندي براي مديراني ارائه نمايد که به دنبال 1 .
مجموع پژوهش هاي گذشته نشان مي دهد که نوآوري پنهان مي تواند به عنوان يک پتانسيل در سازمان ها مطرح شود و مديران مي توانند از اين پتانسيل براي افزايش نرخ وقوع رفتار کارآفرينانه در سازمان خود استفاده نمايند.
Criscuolo, Salter, & Ter Wal 5 .
Globocnik, Dietfried, & Søren / شکل ٢: چارچوب مفهومي پژوهش روش شناسي ايــن پژوهــش از نظر هدف کاربردي اســت ، به دليل آنکه تلاش دارد با توضيح و تبيين مشــاهدات و بررســي تئوري هاي موجود به ارايه نتايجي عملي و کاربردي بپردازد که براســاس آن ، مديران بتوانند شرايط را براي بروز نوآوري و به ويژه نوآوري پنهان در سازمان ها تسهيل کنند و کارکنان نيز در صورت داشتن ايده هايي متناسب با اهداف سازمان به اجرايي کردن آن بپردازند.