چکیده:
یادگیری بینسازمانی بهعنوان یکی از منابع اصلی کسب و توسعۀ دانش سازمانی مطرح است. کشورهای در حال توسعه، به دلیل ظرفیت مالی، مدیریتی و تکنولوژیکی محدود خود، از مشارکت شرکتهای توانمند خارجی در انجام پروژههای زیربنایی خود بهره میبرند. این امر فرصتهای فراوانی را برای یادگیری و انتقال قابلیتهای مختلف مانند قابلیت مدیریت پروژه از شرکتهای خارجی فراهم میکند. این تحقیق با رویکردی استقرایی و با استفاده از استراتژی نظریۀ زمینه ای، ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری بین سازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه، رابطۀ بین این عوامل را در قالب شش قضیه حکمی و یک مدل مفهومی، تبیین نموده است. بر اساس یافتههای پژوهش، یادگیری بینسازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه مستلزم توجه به «عزم شرکت داخلی به یادگیری بینسازمانی» بهعنوان مقولۀ مرکزی و سطح قابلیتهای شرکت خارجی در مدیریت پروژه، تمایل شرکت داخلی به رشد و توسعۀ قابلیتهای خود در مدیریت پروژه و الزام کارفرما به پیادهسازی فرآیندهای مدیریت پروژه بهعنوان پیشنیازهای یادگیری بینسازمانی است. ظرفیت یادگیری شرکت داخلی، ظرفیت یاددهی شرکت خارجی و ارتباط و تعامل دو شرکت شرایط بسترساز یادگیری هستند که از طریق بهکارگیری سازوکارهای مناسب یادگیری بینسازمانی، بر میزان یادگیری بینسازمانی قابلیتهای ملموس و ناملموس مدیریت پروژه مؤثر واقع میشود.
Inter-organizational learning is one of the main sources of knowledge acquisition and development. Because of the limitation in financial, managerial and technological capacities in developing countries, they benefit from participation with international companies in executing their infrastructure projects. This would provide developing countries with plenty of opportunities for transferring and learning different capabilities such as project management. With inductive approach and by using a structured design of grounded theory, this study identifies important concepts and parameters in inter-organizational learning and presents their relationships in 6 propositions and a conceptual model. The results indicate that inter-organizational learning of project management capabilities requires attention to “intent of local companies to inter-organizational learning” as the core category, the level of foreign partner capabilities in project management, tendency of local companies in developing project management capabilities and commitment of employers to executing project management process as inter-organizational learning antecedence. Learning capacity of local companies, teaching capacity of foreign companies and communications and interactions between them are identified as learning context which is effective in learning level of tangible and intangible project management capabilities by using appropriate inter-organizational learning mechanisms.
خلاصه ماشینی:
اين تحقيق با ش--يوه اس--تدلال مبتني بر فرضيه يابي و با اس--تفاده از استراتژي نظ ريه زمينه اي، ضمن شناس--ايي عوامل مؤثر بر يادگيري بين سازماني قابليث هاي مديريث پروژه ، رابط ه بين اين عوامل را در قالب ش--ش قضيه حکمي و يک مدل مفهومي ، تبيين نموده اسث .
در س--الهاي اخير با پژوهش هاي گس--ترده اي که در خصوص انتقال فناوري و دانش فني از شرکث هاي خارجي انجام شده اس--ث (به عنوان مثال عزيزي و هم--کاران ، ۱۳۸۹؛ تقوا و همکاران ، ۱۳۹۲)، آگاهي نسبتا قابل قبولي نسبث به جنبه هاي مختلف يادگيري دانش فني از شرکث هاي خارجي براي مديران و پژوهشگران اين حوزه حاصل شده اسث اما به ندرت مي توان پژوهشي را يافث که به پشتوانه داده هاي ميداني به دسث آمده از پروژه هاي مشترک بين المللي ، انتقال بين سازماني دانش و قابليث هاي مديريث پروژه را مط العه نموده باشد.
از طرف ديگر بررس--ي ها نشان مي دهد شناخث نسبتا محدودي درخصوص فرآيندها و سازوکارهاي انتقال دانش از شرکث هاي خارجي در پروژه هاي مشترک بين المللي وجود دارد و تحقيقات ميداني اندکي در اين خصوص انجام شده اسث .
اکثر کنش ها و واکنش هايي که در خصوص يادگيري بين س--ازماني در اين پژوهش مش--اهده شد، حول پديده «عزم ش--رکث داخلي براي يادگيري از شرکث خارجي » انجام شده اسث و اين مقوله مکررا در داده هاي تحقيق مشاهده گرديد.
International Journal of Knowledge Management Studies, 1 (3/4), 423–441.