چکیده:
یک عامل مهم برای افزایش توانایی شرکتها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، جهت بدست آوردن دانش و تکنولوژی و خروج از معضل کم ارزش بودن صنایع، یادگیری تکنولوژیک است. هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل درون سازمانی تاثیرگذار بر یادگیری تکنولوژیک میباشد. گروه تصمیم، مدیران و کارشناسان درگیر در توسعه تکنولوژی واحد مهندسی صنایع شرکت فولاد مبارکه است که شامل 11 نفر بودند. در این پژوهش برای شناسایی و غربال گری مهمترین عوامل موثر بر یادگیری، تکنیک دلفی فازی استفاده شد که پنج عامل "توانمندی انجام فعالیتهای R&D"، "توانمندی تولید"، "سیستم انگیزشی"، "سیستم آموزشی" و "ظرفیت جذب" از بین نه عامل، شناسایی شدند. سپس برای تفکیک زیر عاملها به علت و معلول و اولویت بندی آنها، تکنیک دیمتل فازی بکار گرفته شد که زیر عاملهای "حمایت مدیریت عالی"، "قابلیت نیروی انسانی" و "برنامههای آموزشی رسمی و غیر رسمی" در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند. از دو نرم افزار Excel و MATLABنیز برای تحلیل دادهها استفاده شد. بعد از اینکه نتایج مورد تایید کارشناسان و خبرگان، قرار گرفت، راه کارهایی نیز جهت اعمال این عوامل و تسریع یادگیری تکنولوژیک ارائه گردید.
An important factor to enhance the ability of companies, particularly in developing countries, to obtain knowledge and technology and out of low-value problem of the industry, is technological learning. The aim of this study is to identify and prioritize internal factors affected technological learning. Group decision making is managers and experts involved in the development of technology in industrial engineering units of Mobarake Steel Company that are 11 person. In this research for identifying and screening the most important factors affecting technological learning, Fuzzy Delphi technique is used that five factors, “R&D capability”, “manufacturing capability”, “motivation system”, “education system” and “absorption capacity” were identified between nine factors then for separating sub factors to cause and effect and prioritizing them, Fuzzy DEMATEL is used that the sub factors of “supported top management”, “capability of human resources” and “formal and informal education programs” are placed in the first place to third. the software Excel and MATLAB for data analyzing are used. After the results are diagnosed reasonable and logical by experts, some strategies are also presented to apply this factors and accelerate technological learning.
خلاصه ماشینی:
در اينجا عوامل داخلي تأثيرگذار بر يادگيري تکنولوژيک در شرکت فولاد مبارکه ، که نقش تعيين کننده اي به عنوان توليدکننده ي حياتي ترين مواد اوليه صنايع کشور در رشد ناخالص ملي و بودجه و درآمد کشور دارد، با استفاده از تکنيک دلفي فازي شناســايي و غربال گري و با تکنيک ديمتل فازي که ارتباط و اولويت بندي عوامل را مشخص مي کند، تحليل مي شود تا از اين طريق هم به گستره ادبيات اين موضوع افزوده شود و هم به شرکت ها و مديران براي معطوف کردن توجه خود به تأثيرگذارترين موارد روي يادگيري تکنولوژيک براي ايجاد و تسريع آن ، کمک کند.
Kocoglu, et al(، توانمندي هاي تکنولوژيکي و نشان دادن توانايي شرکت براي استفاده مؤثر از تکنولوژي ، جذب و انتشار تکنولوژي هاي خارجي و نيز خلق تکنولوژي هاي جديد در طول زمان است (قاضي نوري و همکاران ، ٢٠١٦) (معصوم زاده ، ١٣٨٣) (عطارپور، ١٣٩٣).
Jimenez, et al( قابليت تطبيق Zahra and George,( ٩ظرفيت جذب ٢)and٢٠٠ ,CAalreaxyaanndneirs( قابليت تبديل )2002 قابليت بهره برداري همکاري و تعامل ميان طراحان و کاربران به عنوان شــيوه جديد توليد دانش و رشــد يادگيري تکنولوژيک ، درنظرگرفته شده اســت (ميري مقدم و همکاران ، ١٣٩٤)، همچنين ترديدي نيســت که اکتساب و جذب تکنولوژي از منابع داخلي ، خارجي و کشورهاي پيشرفته که بتوان در راستاي يادگيري مؤثر، ارتقا تکنولوژيک و نوآوري از آن ها بهره برد، نيازمند سرمايه گذاري در حوزه سرمايه هاي فيزيکي و انساني نيز است (ميري مقدم و همکاران ، ١٣٩٤).