چکیده:
: هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین عوامل کلیدی موفقیت در دانشمحور سازی شرکتهای تولیدی ایران با استفاده از نظریه بنیانی است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها با 38 نفر از کارشناسان و مدیران معاونت علمی و فناوری و مدیران باسابقه شرکتهای موجود در پارک علم و فناوری شهرک پردیس و دانشگاه تهران و خبرگان علمی مصاحبههای عمیقی انجام گرفت. معیار اصلی برای تعیین حجم نمونه، نیل به نقطه اشباع نظری بود. تمامی افرادِ حجم نمونه موردمطالعه با رویکرد هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب شدند. کدگذاری و تحلیل دادهها طی سه مرحله به انجام رسید و درنهایت، مدل پارادایمی عوامل کلیدی موفقیت دانشمحور سازی شرکتهای ایرانی شکل گرفت. بر اساس نتایج این تحقیق 7 مؤلفه کلیدی درونی و بیرونی شناسایی شدند که عبارتاند از دولت (بسترسازی کسبوکار، نظارت، ایجاد زیرساخت و ...)، دانشگاهها (نقش پژوهشی، آموزش و تربیت نیروی انسانی، مراکز رشد وابسته)، مراکز آموزشی و مشاورهای (آموزشهای کسبوکار، مدیریتی، فنی)، ویژگیهای سازمانی (فرهنگ، ساختار، فرآیند)، مشتریگرایی، سرمایه لازم (جذب سرمایه) و درنهایت نیروی انسانی خلاق، دانشور و متخصص.
The main purpose of this paper was to identify and explain the key success factors to change companies into knowledge base in Iran by using Grounded Theory. In this research, in order to collect data, we Interview with 38 experts and managers of Vice-Presidency for Science and Technology and experienced managers of companies on Pardis Technology Park and Tehran University Science and Technology Park, and scientific experts. The main criterion for determining the sample size was set to achieve theoretical saturation point. All subjects were selected by the use of purposive and the snowball sampling method. Coding and data analysis were performed in three steps, and ultimately the paradigmatic model of key success factors to change companies into knowledge base was produced. The study identifies seven key components of internal and external that included: government (business infrastructure, governance, infrastructure, etc.), universities (research, education and manpower training, incubators), training centers and consulting (business training, managerial, technical), organizational characteristics (culture, structure, process), capital (investment) and, finally, human resources creative, intellectual, and professional.
خلاصه ماشینی:
از طرفي درزمينه دانش محورشــدن شــرکت ها، پژوهش و دانش علمي ناچيزي در کشــور ايران وجود دارد و مي توان گفت در ايران هنوز، بســياري از شــرکت ها از حالت سنتي خارج نشده و ظرفيت دانش محوري آن ها بسيار محدود و اندک است اين در حالي است که براي ساخت اقتصاد دانش بنيان و کاهش شــکاف توسعه خود با کشورهاي پيشرفته ايران راهي جز توسعه دانش محور شدن شرکت ها ندارد (انتظاري و محجوب ، ١٣٩٢).
ازاين رو پژوهشگران اين پژوهش قصد دارند با بررسي موضوع از منظر دانش محور شدن شرکت ها چه بعد مرتبط با خود شــرکت ها و چه در بعد صنعت ، عوامل را از نگاه جامع تري مورد بررسي قرار دهند، (در لغتنامه تجاري کمبريج ٢دانش بنيان ٣ هم معني و مترادف با دانش محور) در نظر گرفته شده اســت (لغتنامــه تجاري کمبريــج ، ٢٠١١)، محققين اين پژوهش با درنظرگرفتــن اينکه ، مفهوم دانش بنيان مي تواند ناظر بر تأسيس و خلق شرکتي در ابتدا به صورت دانشي با مکانيسمي مشخص در معناي لغوي فارسي به لحاظ کلمه «بنيان » باشد و قصد محققين در اين پژوهش تأکيد بر تبديل شرکت هاي موجود به شــرکت هاي مبتني بر دانش است اصطلاح دانش محور را که هم معني دانش بنيان است اصطلاحي مناسب تر يافتند، هرچند توجه به اين نکته نيز حائز اهميت است که مشخصه شرکت هايي که در بستر دانشــي فعاليت مي کنند در ادبيات پژوهشــي (با اصطلاحات تعريفي متفاوت )، در ماهيت کلي داراي مؤلفه هاي مشابهي هستند.
Lindner & Wald عوامل کليدي موفقيت پياده سازي مديريت دانش يا دانش محورسازي شرکت ها منبع در تحقيق درباره شــرکت بين المللي هاي تــک (High- tech) تايواني «عوامل علت » شــامل حمايت مدير ارشــد، ارتباطات ســازماني ، فرهنگ و کارکنــان ، انگيزاننده ها يا عوامل انگيزه بخش ، زمان و اعتماد معرفي شده است .
Critical Success Factors in knowledge management implementation: Some research issues.