چکیده:
این مقاله به موضوع تنوع کسبوکار مبتنی بر تکنولوژی و نقش عوامل مؤثر در تنوع شرکتهای بزرگ میپردازد. در دو دهه گذشته، همراستایی استراتژی تکنولوژی و استراتژی کسبوکار، یکی از محورهای مهم پژوهشی را در دو حوزه مدیریت استراتژیک و مدیریت تکنولوژی به خود اختصاص دادهاست. تمرکز این تحقیقات بیشتر بر بنگاههای دارای کسبوکار واحد بوده و در همین رابطه چارچوبها، مدلها و ابزارهای تصمیمگیری مختلفی توسعهیافته و بهکارگرفته شدهاند. علیرغم اینکه شرکتهای دارای کسبوکارهای متنوع نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفاء میکنند و به دلیل برخورداری از داراییهای تکنولوژیک مختلف نیازمند یک برنامه جامع و کلان استراتژیک در زمینه تکنولوژی هستند، تعداد اندکی از پژوهشها به این موضوع بهطورعام و چگونگی شکلدهی کسبوکارهای جدید تکنولوژی محور و عوامل مؤثر بر آن بهطور خاص پرداختهاند. هدف این مقاله ارائه یک چارچوب نظری است که در آن عوامل زمینهای مؤثر بر تنوعبخشی مبتنی بر تکنولوژی در شرکتهای بزرگ شناسایی و معرفی شدهاند. همچنین کارآمدی چارچوب مذکور از طریق مطالعه موردی شرکت تام از زیرمجموعههای گروه صنعتی ایرانخودرو، به روش مطالعه موردی توصیفی و تجزیهوتحلیل تم، موردبررسی قرار گرفتهاست.
This paper deals with Technology-based Business Diversification. In the past two decades, the alignment of Technology Strategy and Business Strategy has attracted the attention of academicians as well as practitioners from different segments of industry. It was recognized as one the most important research topics in the field of Strategic Planning and Technology Management. Although, corporations play an important role in the economy of countries, the focus of almost all of frameworks, models, tools and techniques developed in the field was mainly on single companies. In this paper, a theoretical framework has been proposed which explain how the strategy of diversification could be elaborated based on the corporate technological capabilities. Some contextual factors influencing Technology-based Diversification have been also identified and presented. The applicability of proposed framework is illustrated through an in-depth case study of TAM Company,one of Iran Khodro Group's main subsidiaries.
خلاصه ماشینی:
Granstrand and Sjölander; Granstrand et al; Patel and Pavitt; Cantwell et al; Torrisi and Granstrand; Ravichandran et al; Sjolander and Oskarsson; Weiguo et al; Zhao; Arasti et al; Chiu et al; Pakneiat et al.
ابتدا از طريق مرور ادبيات ، يک چارچوب نظري اوليه توسعه داده شده است و سپس کارآمدي چارچوب نظري با بررسي چند تصميم و اقدام گروه صنعتي ايران خودرو (شــرکت تام ) در جهت تنوع بخشــيدن به حوزه هاي کسب وکار - بر پايه توانمنديهاي تکنولوژيک - مورد ســنجش قرار گرفته اســت .
Leff; Teece et al; Campbell et al; Chiesa and Manzini; Khanna and Palepu; Granstrand; Bruche; Kock and Guillen; Ing et al; Cantwell et al; Torrisi and Granstrand; Lichtenthaler; Forcadell; Zhao; Pakneiat et al 2 .
Penrose; Prahalad and Bettis; Chiesa and Manzini • نام تجاري و برتري در موقعيت و شهرت که زمينه ورود بنگاه به انواع کسب وکارها را فراهم ميسازد (تيس و ديگران ، ١٩٩٧؛ وربرگ و ديگران ، ٢٠٠٦)١ همانگونه که مشــاهده ميشــود، تنوع گرايي در بنگاه هاي اقتصادي ممکن اســت ريشه در عوامل مختلفي داشــته باشــد.
Eisenhardt; Verschuren; Yin; Soderquist; Bell 4 .
تغييرات محيطي و روند تکنولوژي با توجه به پاسخ مصاحبه شوندگان اين مؤلفه نيز در تنوع کسب وکار شرکت تام مؤثر بوده است .