چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر عبارت بود از طراحی الگوی اخلاق حرفه ای برون سازمانی معاونین و روسای مناطق آموزش و پرورش شهر تهران.
مواد و روش ها: روش پژوهش عبارت بود از روش ترکیبی کیفی به روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری به روش کمی. جامعه پژوهش عبارت بودند از معاونین و روسای مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و نمونه در بخش کیفی 20 نفر و در بخش کمی 380 نفر از معاونین و روسای مناطق آموزش و پرورش 22 گانه شهر تهران انتخاب شدند. ابزار های تحقیق عبارت بود از مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته سنجش اخلاق حرفه ای برون سازمانی. دادهها در بخش کیفی به روش گراندد تئوری اکتشافی جمعآوری شده و سپس با آزمون مدل معادله ساختاری در نرم افزار لیزرل تحلیل شدند.
یافته ها: یافتهها نشان داد 14 مولفه شناسایی شدند. نتایج تحلیل اکتشافی نشان داد سه مقوله محوری اخلاق حرفه ای، اخلاقی (هنجاری) و دانش اخلاقی؛ چهار مورد مورد از شرایط علی شامل: استراتژی های سازمانی، آموزش، عوامل مدیریتی و منابع دو مورد از زمینه ها و بستر های پدیده شامل گروه کارکنان و فرهنگ سازمان دو راهبرد نهادینه سازی و ارزشیابی دو عامل مداخلهگر عوامل ساختاری و رویه ها و مقررات سازمانی و یک پیامد که توسعه اخلاق حرفه ای فردی و سازمانی است بدست آمد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط بین متغیر ها نشان داد تمامی مسیر های ارتباطی معنادار بودند و فقط مسیر مقررات غیرضروری بر ارزشیابی و فرهنگ سازمانی بر ارزشیابی معنادار نبود. در نهایت مدل آزمون شده به لحاظ روایی برازش مناسبی را نشان داد.
Purpose: The aim of this study was to design a model of extra-organizational professional ethics of deputies and heads of education districts in Tehran.
Materials and Methods: The research method was qualitative hybrid method by grounded theory method and structural equation model by quantitative method. The study population consisted of deputies and heads of education districts of Tehran and a sample of 20 people in the qualitative section and 380 deputies and heads of 22 education districts of Tehran were selected in the quantitative section. The research tools were a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire to assess extra-organizational professional ethics. Data in the qualitative section were collected by grounded heuristic theory method and then analyzed by testing the structural equation model in LISREL software.
Findings: The results showed that 14 components were identified. The results of exploratory analysis showed three central categories of professional ethics, ethical (normative) and ethical knowledge; Four cases of causal conditions including: organizational strategies, training, managerial factors and resources. Two cases of contexts and contexts of the phenomenon, including the staff group and the culture of the organization. And one consequence was the development of individual and organizational professional ethics.
Conclusion: Based on the results of path analysis, the relationship between variables showed that all communication paths were significant and only the path of unnecessary regulations on evaluation and organizational culture on evaluation were not significant. Finally, the tested model showed a good fit in terms of validity.