چکیده:
معنویت به عنوان زیربنای باورها، یک جنبهی مهم از زندگی سالمندان است و نقش اساسی در تأمین و ارتقای سلامت روانی و کیفیت زندگی آنها دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی معنویت درمانی اسلامی بر احساس تنهایی و اضطراب مرگ در سالمندان انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی زنان سالمند شهر اهواز بود. از بین زنان سالمند شهر اهواز به صورت در دسترس تعداد 30 نفر که نمرهی برابر یا بالاتر از نقطهی برش در پرسشنامههای احساس تنهایی دهشیری و همکاران و اضطراب مرگ کالت لستر کسب کرده بودند، انتخاب شدند و به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین گردیدند. سپس برنامه آموزش معنویت مبتنی بر آموزههای اسلامی طی 12 جلسهی 30 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا گردید و طی این مدت گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از پایان برنامهی آموزشی، پرسشنامهها مجدداً برای هر دو گروه در قالب پسآزمون اجرا گردید. دادهها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس چند متغیری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که آموزش معنویت مبتنی بر آموزههای اسلامی موجب کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ در گروه آزمایش شده است. در نتیجه ایجاد زمینههای لازم جهت شرکت در فعالیتهای مذهبی برای سالمندان ضروری به نظر میرسد که این مورد میتواند در بهبود وضعیت روانشناختی سالمندان مؤثر عمل کند.
Spirituality as the foundation of beliefs is an important aspect of elderly people’s life and has a basic role in providing and promoting their psychological health and life quality. Therefore, the present research was conducted to evaluate effectiveness of Islamic spiritual therapy on loneliness and death anxiety in elderly people’s life. The research was semi-experimental with pre-test, post-test with control group. The statistical population of the research included all elderly women in Ahwaz. Among elderly women in Ahwaz, as available 30 individuals were selected who had obtained a score equal to or higher than cutting point in loneliness questionnaire of Dehshiri et al and death anxiety questionnaire of Kult Leicester and were replaced randomly in two groups of experiment (15 people) and control (15 people). Then a plan of training spirituality based on Islamic lessons was implemented for the experiment group in 12 sessions for 30 minutes and during this period the control group received no intervention. After the end of the training plan, questionnaires were implemented again for both groups in the form of posttest. Data was analyzed and evaluated through multivariate covariance test. Results indicated that training spirituality based on Islamic lessons has led to reduction in feeling of loneliness and death anxiety in the experiment group. As the result, making required grounds in order to participate in religious activities for elderly people seems necessary, in this case it can be effective in improvement of elderly people’s psychological status.