چکیده:
شناخت مسائل مربوط به سالمندی از چالشهای پیشروی هر اجتماعی است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی یک دوره تمرینات مغزی بر توجه مداوم مردان سالمند بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه سالمندان مرد عضو کانون بازنشستگان شرکت نیشکر شهر شوش در سال 1397 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 مرد سالمند 60 الی80 سال بوده که بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش (میانگین سنی: 4/41±76/85) و کنترل (میانگین سنی: 2/24±/77/08) قرار گرفتند. شرکتکنندگان آزمون عملکرد پیوسته کانرز را برای ارزیابی توجه مداوم در پیشآزمون و پسآزمون به طور مشابه هم انجام دادند. گروه آزمایش طی هشت هفته، هفته ای دو مرتبه و هر جلسه 30 دقیقه به اجرای تمرینات ورزش مغزی پرداختند. دادهها به وسیله آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه در سطح معناداری 0/05≥P در نرمافزار SPSS نسخه 25 تحلیل شدند. نتایج نشاندهندۀ وجود تفاوت معنادار بین گروه آزمایش و کنترل در تمامی مولفههای توجه مداوم بود (0/01>P). با توجه به مقادیر میانگین گروهها مشخص شد که گروه آزمایش دارای عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل بوده است. بنابراین به مربیان و شاغلین در امر ورزش پیشنهاد میشود برای بهبود حفظ توجه برای انجام کارها و فعالیتها، از این روش جدید تمرینی استفاده شود.
Understanding of the problems of aging is a challenge to any community. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of a period of brain gym exercises on the sustain attention of male older adults. In present semi-experimental study with pre-post test with control group design. 30 male older adults available were selected among all-male elderly members of the Shush Sugar Retirement Center in the year 2018 and randomly divided into two equal groups of 15 experimental (mean age:76.85±4.41 yr) and control (mean age:77.8±3.24 yr). The whole of the participants performed Conners’ Continuous Performance Test to evaluate the sustain attention in pre-post tests. In the course of eight weeks, the experimental group and on the control group performed twice in the week and each session within 30 minutes. Data were analyzed by one-way analysis of covariance. The results indicate that there is a significant difference between the IBM SPSS version 25 software (P≥0.05). There was a significant difference between the experimental and control groups in all components of continuous attention (P<0.01). According to the mean values of the groups, the empirical group had better performance than the control group. Therefore, it suggests to educators and practitioners in the sports to apply this new method of practice to improve sustain attention to perform tasks and activities.