چکیده:
سالمندی موفق یکی از مفاهیم اصلی در پیریشناسی است. امروزه توجه پژوهشها از افراد پیر ضعیف و آسیب دیده به افراد سالمند با ناتوانیها و بیماریهای کمتر، سطوح بالای عملکرد فیزیکی و شناختی و درگیریهای اجتماعی فعال معطوف گشته است. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مهارتهای زندگی بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی در زنان سالمند عضو کانون جهاندیدگان شهرستان آباده بود. روش این پژوهش نیمهآزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه زنان سالمند عضو مرکز جهاندیدگان شهرستان آباده در سال 97-96 تشکیل دادند. با در نظر گرفتن ملاکهای ورود، افراد واجد شرایط شرکت در مطالعه انتخاب و بصورت تصادفی در گروههای 15 نفری آزمایش و کنترل جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (هر جلسه 70 دقیقه) تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند و گروه کنترل در این مدت هیچ آموزشی دریافت نکردند. در این پژوهش از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (آرگیل، مارتین و کروسلند) استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیلکوواریانس تکمتغیری نشان داد که در پسآزمون بین میانگین نمرات بهزیستی روانشناختی و شادکامی گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری در پسآزمون وجود داشت، به عبارت دیگر آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش معنادار بهزیستی روانشناختی و شادکامی در زنان سالمند گردید. با این حال قابل ذکر است که در مرحله پیگیری (پنج ماه بعد از آموزش) تفاوت معناداری بین متغیرهای دو گروه مشاهده نشد کهمیتواند بر برگزاری مجدد این دورهها در فواصل زمانی کوتاه برای سالمندان صحه گذارد. یافتههای این پژوهش ضرورت کاربرد برنامههای آموزش مهارتهای زندگی در راستای بهبود بهزیستی روانشناختی و شادکامی در زنان سالمند را خاطر نشان میسازد
Successful aging is one of the key concepts in aging. Nowadays, research has focused on the elderly, the elderly, those with less disability and illness, higher levels of physical and cognitive functioning, and active social involvement. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of life skills on psychological well-being and happiness in elderly women in Abadeh city. The study has been quasi-experimental, pre-test post-test with the experimental and control group. The statistical population of this study consisted of all elderly women members of Abadeh Jahandidegan Center in 1396-1397. Regarding the inclusion criteria, eligible participants were selected through available sampling that 15 people were placed in the experimental group and 15 people were in the control group. The experimental group received life skills training for 10 sessions (70 minutes each session) and the control group received no training during this period. In this study, the Ryff Scale of Psychological Well-being (RSPWB) Questionnaire and the Oxford Happiness Questionnaire (Argyle, Martin & Crosland) were used. The results of the univariate analysis of covariance showed that life skills training significantly increased psychological well-being and happiness in elderly women. It should be noted, however, that there was no significant difference between the two groups in the follow-up phase (five months after training), which could confirm the re-holding of these courses at short intervals for the elderly. The findings of this study highlight the necessity of using life skills training programs to improve psychological well-being and happiness in elderly women.