چکیده:
سالمندی آخرین دوره زندگی است که در قیاس با سایر دورههای سنی بیشتر در معرض آسیبهای درونفردی، بینفردی و محیطی قرار دارد. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مدل ذهنآگاهی بر بهبود نگرشهای صمیمانه و میزان افسردگی سالمندان در سال 1398 انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه سالمندان شهر تهران بود که از میان آنها یک محله به طور تصادفی انتخاب شد. سپس با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و با در نظر گرفتن ملاکهای ورود به مطالعه و 30 سالمند برای شرکت در پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس مداخله آموزشی (مدل ذهنآگاهی) در قالب 8 جلسه 90 دقیقهای بر روی مشارکتکنندگان گروه آزمایش اجراشد. ابزار گردآوری داده در این پژوهش پرسشنامههای نگرشهای صمیمانه امیدون و افسردگی بک بود. در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 و در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تجزیه و تحلیل کوواریانس تکمتغیری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که مدل ذهنآگاهی نقش موثری در بهبود نگرشهای صمیمانه و کاهش شدت افسردگی دارد (0/05>P). بنابر نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر میتوان به این نتیجه رسید که این مدل آموزشی میتواند به عنوان یک الگوی کارآمد در مراکز مشاوره و رواندرمانی جهت بهبود نگرشهای صمیمانه سالمندان و کاهش شدت افسردگی در آنها مورد استفاده قرار گیرد.
Elderly is the last period of life in which people are at higher risks of intrapersonal, interpersonal, and environmental damages compared to other lifelong periods. The present study aimed to investigate the effectiveness of mindfulness model on improving intimate attitudes and depression in the elderly in 2019.It was a quasi-experimental study with pretest, post-test and control group. The statistical population of this study included all the elderly living in Tehran in 2019. Thirty people were selected by convenience sampling method along with entrance criteria to the study and were randomly assigned to experimental and control groups. Then, the intervention (Mindfulness Model) was implemented on the experimental group during eight 90-minute sessions. Data collection tools in this study were the Intimate Attitude Systems (IAS) and Beck Depression Inventory (BDI-13). Finally, the collected data were analyzed by SPSS software in two levels of descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance).The findings of the present study showed the effective role of mindfulness model in improving intimate attitudes and decreasing depression severity (P<0.05).According to the results of the present study, it can be concluded that this educational model can be used as an effective model in counseling and psychotherapy centers (especially active centers in the elderly homes) to improve the elderly intimate attitudes and decrease their severity of depression.