چکیده:
هوشهیجانی یکی از موضوعهای اساسی در حیطه روانشناسی است که بر جنبههای مختلف زندگی از قبیل خلاقیت و پیشرفت تحصیلی نقش بهسزایی دارد. هدف این پژوهش با هدف بررسی رابطه هوشهیجانی با پیشرفت تحصیلی و خلاقیت در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ اجرا توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه کرمانشاه در سال تحصیلی 97-1396 بود. روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید. حجم نمونه براساس جدول مورگان 50 نفر از دانش آموزان مقطع دوره دوم متوسطه دبیرستان دخترانه شهر کرمانشاه انتخاب گردید. همه دانش آموزان نمونه پژوهش پرسشنامههای هوش هیجانی بار-آن (1997)، پرسشنامه تورنس (1974) و مقیاس انگیزه پیشرفت (T. M. A) هرمنس (1977) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPPSتحلیل شدند. یافتهها نشان داد که رابطه معنیداری بین هوشهیجانی و انگیزش پیشرفت وجود ندارد (05/0 <P)، و رابطه معنی داری هوشهیجانی و زیرمقیاسهای خلاقیت شامل عاملهای سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری وجود ندارد (05/0 <P) و همچنین هوش هیجانی توان پیش بینی انگیزش پیشرفت و هوش هیجانی توان پیش بینی خلاقیت را در دانش آموزان دوره متوسطه دوم را دارند. نتیجه پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و خلاقیت رابطهای وجود ندارد. بنابراین به منظور رسیدن به سطح بالایی از مهارتهای تحصیلی، علاوه بر تواناییهای شناختی کلی، دانش آموزان نیازمند به رشد مناسب در جنبههایی مختلف مولفههای هیجانات و خلاقیت میباشند.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش با هدف بررسی رابطه هوشهیجانی با پیشرفت تحصیلی و خلاقیت در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه انجام شد.
یافته ها نشان داد که رابطه معنیداری بین هوشهیجانی و انگیزش پیشرفت وجود ندارد(05/0 واژگان کلیدی: هوش هیجانی، خلاقیت، پیشرفت تحصیلی، دانشآموزان دختر، دوره دوم متوسطه مقدمه هوشهیجانی به عنوان یک منطقه مهم تحقیق روانشناختی در سپیده دم هزاره جدید تکامل یافته است.
برای تحلیل داده های مربوط به این فرضیه که هوش هیجانی توان پیش بینی انگیزش پیشرفت را در دانش آموزان دوره متوسطه دوم را دارد، از تحلیل رگرسیون استفاده شد.
ضریب تأثیر مهارت های درون فردی (460/0= B) با توجه به آماره T نشان می دهد که مهارت های درون فردی با اطمینان 95/0 می تواند تغییرات مربوط به انگیزش پیشرفت را پیش بینی کند.
همچنین، ضریب تأثیر کنترل فشار روانی (412/0= B) با توجه به آماره T نشان می دهد که کنترل فشار روانی با اطمینان 95/0 می تواند تغییرات مربوط به انگیزش پیشرفت را پیش بینی کند.
برای تحلیل داده های مربوط به این فرضیه که هوش هیجانی توان پیش بینی خلاقیت را در دانش آموزان دوره متوسطه دوم را دارند، از تحلیل رگرسیون استفاده شد.
هدف از پژوهش حاضر مشخص کردن رابطه بین هوشهیجانی با انگیزش پیشرفت و خلاقیت در دانش آموزان دوره دوم متوسطه دختر در شهر کرمانشاه میباشد.
هوشمندان مقدم فرد و همکاران( 1395) در پژوهش خود که مشابه متغیرهای این پژوهش میباشد دریافتند که رابطه مثبت و معنیداری بین هوشهیجانی و انگیزش پیشرفت تحصیلی وجود دارد.