چکیده:
هدف از نگارش این مقاله این است که افراد جامعه به خصوص والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی با اهمیت تدریس درس مطالعات اجتماعی در مدارس آشنا شوند و نگاه تازه ای نسبت به این ماده درسی پیدا کنند و در نتیجه برنامه ریزی درستی برای بهره مندی فرزندانشان از این درس داشته باشند. روش گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی بوده و به برسی اهمیت تدریس درس مطالعات اجتماعی در مقطع ابتدایی پرداخته است. با برسی های انجام گرفته مشخص شد که با توجه به هدف تعلیم و تربیت در مدارس ابتدایی؛ یعنی تربیت شهروند مطلوب و دستیابی به حیات طیبه؛ درس مطالعات اجتماعی قادر خواهد بود بخش قابل توجهی از شناخت ها؛ نگرش ها و مهارتهای مورد نیاز زندگی را در دانش آموزان ایجاد کند.
خلاصه ماشینی:
بررسی اهمیت تدریس درس مطالعات اجتماعی در دوره ابتدایی (تاریخ دریافت 15/06/1399، تاریخ تصویب 12/02/1400) مصطفی درویش پنجه که دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان واحد شهید بهشتی گنبد کاووس چکیده هدف از نگارش این مقاله این است که افراد جامعه به خصوص والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی با اهمیت تدریس درس مطالعات اجتماعی در مدارس آشنا شوند و نگاه تازه ای نسبت به این ماده درسی پیدا کنند و در نتیجه برنامه ریزی درستی برای بهره مندی فرزندانشان از این درس داشته باشند.
با برسی های انجام گرفته مشخص شد که با توجه به هدف تعلیم و تربیت در مدارس ابتدایی؛ یعنی تربیت شهروند مطلوب و دستیابی به حیات طیبه؛ درس مطالعات اجتماعی قادر خواهد بود بخش قابل توجهی از شناخت ها؛ نگرش ها و مهارتهای مورد نیاز زندگی را در دانش آموزان ایجاد کند.
نظر به اهمیت تدریس درس مطالعات اجتماعی در مدارس؛ متخصصان تعلیم و تربیت و والدین را وا می دارد تا نگاه تازه ای نسبت به این ماده درسی و برنامه ریزی درستی برای وصول به اهداف آن داشته باشند.
منظور از ارزش ها همان اخلاقیات و قوانین مورد پزیرش در جامعه است که با توجه به هدف تعلیم و تربیت(تربیت شهروند مطلوب و دستیابی به حیات طیبه که در مبانی نظری سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است) از دروس مهم در برنامه درسی است؛ پس بنابراین نگاه افراطی برخی والدین به دروسی مانند ریاضی و علوم و عدم توجه کافی به دروسی مانند مطالعات اجتماعی تبعات سنگینی برای جامعه خواهد داشت.