چکیده:
بسیار واضح است وقتی شارع حفظ آبروی جامعهی مسلمین را مقدم بر آبروی آحاد مسلمین میداند قطعا هر کاری که به آبروی جامعهی آنان لطمه زده و سبب تغییر و خوردهگرفتن دیگران به آنان بشود و مایهی ننگ و سرافکندگی آنان نزد سایر ملل گردد، در نزد خداوند متعال مغبوض و حرام خواهد بود. بدیهی است که اشاعهدهنده فحشاء و نشردهندهی اخبار قبائحی که در بین مسلمین انجام میشود و همچنین کسی که نشر اکاذیب در حق آنان مینماید و فواحشی که آنان مرتکب نگشتهاند را به ایشان نسبت میدهد، با این کار سبب ازبینرفتن آبروی جامعهی اسلامی شده و وجههی آنان را در دید دیگران مخدوش میسازد و شارع هرگز راضی به این امر نمیباشد. از مجموع ادلّه به این نتیجه میرسیم که نقل و بازگوکردن خبر معصیت فیالجمله حرام است حال اگر بر آن معصیت بازگوشده، فحشاء صادق باشد و بر آن نقل و بازگونمودن، اشاعه صادق باشد به حکم آیهی 19 سورهی نور به عنوان یک حرام مستقل محکوم به حرمت خواهد شد. آنچه که امروز در قالب ممیزی گفتارها و نوشتارها و فیلمها و نمایشها مطرح میشود، همان توجه ویژه به اشاعه اخلاق اسلامی در جامعه و پرهیز از اشاعه فحشاء و بیعفتی در بین مومنین است و بدیهی است وقتی کسی گناهی را برای افراد دیگر نقل میکند، قباحت و زشتی گناه در نظر مردم کمکم زائل میشود و با نشر خبر فحشاء، مفاسد دیگری همچون رواج حس بدبینی و ازبینرفتن اعتماد و یا مشوششدن چهرهی جامعهی مسلمانان در بین سایر ملل میتواند از تبعات سوء اشاعه فحشاء باشد.
خلاصه ماشینی:
آنچه که امروز در قالب ممیزی گفتارها و نوشتارها و فیلمها و نمایشها مطرح میشود، همان توجه ویژه به اشاعه اخلاق اسلامی در جامعه و پرهیز از اشاعه فحشاء و بیعفتی در بین مؤمنین است و بدیهی است وقتی کسی گناهی را برای افراد دیگر نقل میکند، قباحت و زشتی گناه در نظر مردم کمکم زائل میشود و با نشر خبر فحشاء، مفاسد دیگری همچون رواج حس بدبینی و ازبینرفتن اعتماد و یا مشوششدن چهرهی جامعهی مسلمانان در بین سایر ملل میتواند از تبعات سوء اشاعه فحشاء باشد.
بند دوم: مراد از شیوع فاحشه در آیهی شریفه بحث راجع به معنای لغوی شیوع و فاحشه مطرح گردید و حاصل مطلب این شد که علیالظاهر شیوع به معنی نشر یافتن و زیاد شدن است، لذا وقتی گفته شود «شاعت الفاحشه» ظهور اولی آن در نشر یافتن خود فحشاء است نه خبر آن، لکن اگر کسی بر خلاف ما شیوع را به معنی ظهور و آشکار شدن بداند چه به نحو کلی و چه در خصوص این آیه، به جهت برخی از قرائن مانند شأن نزول و موارد دیگری که به آنها خواهیم پرداخت، اثبات مدعا (حرمت نشردادن خبر فحشاء) برایش آسان خواهد بود، چرا که یکی از مصادیق آشکارکردن فحشاء، حکایتکردن برای دیگران و نشردادن خبر آن است.