چکیده:
داوری برای حل اختلافات بین زن و شوهر است و از دیرباز مورد استفاده بوده و بیشتر برای جلوگیری از طلاق به کار می رفته است. در اسلام هم ارجاع به داوری برای حل اختلافات بیانشده(آیه 35 سوره نساء). از نظر اسلامهم داوری در طلاق امر مطلوبی است، به این علت که باعث تاخیر در طلاق می شود و طبق دستور شرع ارجاع به داوری اجباری است این اجبار برای صلح و سازش بین زوجین می باشد. و ماهیت داوری به عنوان ماهیت حقیقی آن نمی باشد. بلکه این افراد به عنوان داور عمل می کنند. در واقع بین طرفین میانجی گری می کنند. با هدف ایجاد صلح و سازش. و به ماهیت دعوای طلاق رسیدگی نمی کنند، فقط نتیجه اقدامات خود را در قالب یک نظریه به دادگاه خانواده اعلام می کنند.
خلاصه ماشینی:
اکنون می خواهیم در این مقاله، با در نظر گرفتن شرع و قانون داوری(قانون حمایت خانواده)، اوصاف و ویژگی های مربوط به داوری در طلاق و قصد و اراده طرفین در انتخاب داوران و ورود اشخاص ثالث به عنوان داور در دعوای طلاق، اعتبار رای داور، و اینکه آیا میشود دو داور از غیر خویشاوندان طرفین دعوا باشند، را بررسی می کنیم.
(متون فقه پیشرفته، مهدی صیادی، جواد عرب عامدی،ص،516) 2- الف)مسلمان ب)آشنایی نسبی به مسائل شرعی،خانوادگی و اجتماعی ج)حداقل40 سال تمام د)متاهل و معتمد ه)عدم اشتهار به فسق و فساد (حقوق خانواده، حسن حمیدیان،ص170) قابل ذکر است که دیوان عدالت اداری در رای شماره 36 مورخ 13/2/1382 بند 3 از ماده 4 آئین نامه اجرایی بصره یک ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق را که شرط چهل سال برای داوران مقرر داشته بود، ابطال کرده بود.
(سیدحسین صفایی،اسدالله امامی، مختصر حقوق خانواده ص259) بخش نهم: وظیفه دادگاه و نحوه عمل داوران پس از معرفی و انتخاب داوران، دادگاه بلافاصله جلسه توجیهی تشکیل و وظیفه داوران را به آنان گوشزد و ارشادات لازم را خواهد کرد و داوران منتخب یا منصوب مکلف هستند با تشکیل حداقل دو جلسه با حضور زوجین در رفع اختلافات و اصلاح ذات البین اهتمام کرده و در نهایت نظر خود را بر امکان یا عدم امکان سازش در مهلت مقرر تعیین شده به دادگاه تسلیم کند.
برعکس، در داوری برای دعوای طلاق داوران به منظور صدور رای قضایی به حل و فصل اختلافات بین زوجین نمی پردازند، بلکه با هدف اصلاح آنان وارد عمل می شوند و ممکن است در روند بررسی اختلافات و ارائه راهکار جهت ایجاد صلح و سازش، هر داور از منافع و حقوق طرف خود جانبداری نماید.