چکیده:
اینکه زنان روستاییبهطور مشخص در چه مراحلی از تولید، در مورد چه محصولی، به همراه چه کسی و چگونه فعالیت میکنند در تدوین و اجرای یک برنامه توسعه، اهمیت خاصی دارد. توجه ویژه به نقش زنان در کشاورزی، متضمن تلاش برای شناسایی هر چه دقیقتر انواع و میزان آنان از یکسو و شناسایی و رفع موانع و مشکلات آنان در مسیر توسعه کشاورزی از سوی دیگر است. این پژوهش، باهدف بررسی نیاز آموزشی زنان روستای آکند شهرستان ساری استان مازندران انجامشده است. جامعه آماری شامل 143 نفر از زنان کشاورز بود که با استفاده از جدول مورگان 103 به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخت بود که روایی آن با نظر استادان دانشگاه و پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (2/93 %) تائید شد. این تحقیق ازلحاظ هدف، تحقیقی کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجامشده است. نتایج حاصل از تحقیق، حاکی از مشارکت زنان روستایی در مراحل مختلف فعالیتهای زراعی و باغی است. بین متغیرهای سن، میزان زمین تحت تملک خانوار، سابقه کار کشاورزی و میزان تحصیلات، با نیاز احساس شده برای شرکت در کلاسهای آموزشی همبستگی وجود دارد. باوجود این، نیاز زنان این روستا به برگزاری کلاسهای آموزشی- ترویجی، اغلب در نظر گرفته نشده و اکثریت کلاسهای برگزارشده به مردان اختصاص یافته است.
Yhe role of rual women in the labor supply accepted an dis confirmed. But that rual women in particular at what stages of production, abaut what the product whit whom and and how they work, operate in developing and implementing a development program, have a special importance. Special attention to the role of women in agriculture, is containe an effort to more accurately identify what tepes and level of their activity on one hand and identify obstacle and problems in their agricultural development pacht, on the ither hand. This study has been evaluating the educational needa of Akand rural women in sari city in Mazandaran province. This is a applied research. The results of ehe study indicate high participation of rural women in various stages of agricultural and horticultural activities. Between age , agge siz of correlated whit needs to participate in educational classes. However, this village women need to hold extentional classes, often not considered. , and held the majority class is dedicated to the men.
خلاصه ماشینی:
بررسي نيازهاي آموزشي – ترويجي زنان روستايي (موردمطالعه : شهرستان ساري استان مازندران) بهمن خسروي پور١، سيده شهربانو حسيني *٢ ١- استاد و عضو هيات علمي دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي خوزستان ٢- کارشناسي ارشد ترويج و آموزش کشاورزي دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي خوزستان تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٤/٠١ تاريخ پذيرش: ١٣٩٨/٠٤/١٦ چکيده: اينکه زنان روستاييبه طور مشخص در چه مراحلي از توليد، در مورد چه محصولي ، به همراه چه کسي و چگونه فعاليت مي کنند در تدوين و اجراي يک برنامه توسعه ، اهميت خاصي دارد.
در مطالعه اي که جمشيدي و کرمي (١٣٨٢) ، در شهرستان اقليد استان فارس انجام دادهاند تأثير توسعه روستايي را بر کيفيت زندگي زنان روستايي ، سنجيده و موردبررسي قرار دادهاند در اين پژوهش ، سنجش متغير کيفيت زندگي بر اساس شاخص هاي توانايي زنان براي کنترل تصميم گيريها در خانواده، درجه اي از استقلال زنان که بر اساس آن مي توانند زندگي شان را اداره کنند و دسترسي زنان به غذا ، پوشاک، مسکن ، خدمات بهداشتي و آموزشي صورت گرفته است .
نتايج ، حاکي از آن است که بيشترين مشارکت زنان روستايي مورد مطالعه در عمليات مربوط به داشت و برداشت محصولات زراعي و نيز در عمليات داشت محصولات باغي مي باشد (جدول يک) جدول١- ميانگين ميزان شمارکت زنان روستايي در فعاليت هاي زراعي و باغي فعاليت هاي زراعي و خيلي زياد زياد متوسط کم خيلي کم هيچ (به تصویر صفحه رجوع شود) طبق اطلاعات به دست آمده، اکثريت زنان اين روستا (٨٤ %) در کلاسهاي آموزشي ـ ترويجي برگزار شده شرکت نمي کنند .