چکیده:
افغانستان به عنوان کشوری حائل میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی از مزیت های ترانزیتی موثر برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشورهای پیرامونی اش برخوردار است. از میان این کشورها چین با توجه به توانمندی اقتصادی در سطح بین الملل(دومین قدرت اقتصادی جهان) درصدد نظارت و تجارت با آسیای جنوبی، غرب آسیا و اروپا از طریق طرح یک کمربند-یک راه، همینطور کنترل هند به عنوان رقیب منطقه ای خود است، از این رو کریدور واخان افغانستان با توجه به مجاورت سرزمینی و امنیت نسبی نسبت به قلمروهای پیرامونی چین در نواحی غربی اش، راه حل مطلوب برای اجرا و تثبیت استراتژی اقتصادی یک کمربند-یک راه در نظر گرفته می شود. این مقاله با طرح این پرسش که کریدور واخان در ملاحظات اقتصادی چین چگونه ایفای نقش می کند، با روش تحلیلی –توصیفی به این فرضیه می پردازد که چین با توجه به فضای امنیتی حاکم بر کشمیر پاکستان و ناامنی کشورهای آسیای مرکزی به دلیل تحرکات گروههای افراطی، گزینه کریدور واخان را علیرغم تحت تاثیر قرار گرفتن از عوامل و عناصر جغرافیایی بخصوص توپوگرافی خشن آن به منظور نزدیکی به خاور نزدیک بزرگ(کانون انرژی جهان) و اروپا همچنین آبهای آزاد در برنامه ریزی بلند مدت استراتژی اقتصادی خود قرار می دهد.
As a buffer between Central Asia and South Asia, Afghanistan has effective transit advantages for advancing the economic goals of its surrounding countries. Among these countries, China, due to its international economic potential (the world's second largest economic power), seeks to monitor and trade with South Asia, West Asia and Europe through a One Belt- One Road, as well as controlling India because it is in regional rival. Therefore, Afghanistan Wakhan Corridor, considering its territorial proximity and relative security to the peripheral territories of China in its western regions, is considered a desirable solution for the implementation and consolidation of a One Belt- One Road economic strategy. Asking how the Wakhan Corridor plays a role in China's economic considerations, this article uses a descriptive-analytical hypothesis that China, given the security climate in Pakistani Kashmir and the insecurity of Central Asian countries due to the movements of extremist groups. , The Wakhan Corridor option, despite being influenced by geographical factors and elements, especially its rough topography in order to be close to the Greater Middle East (the Center of world energy) and Europe, as well as open water, is included in the long-term planning of its economic strategy.
خلاصه ماشینی:
از اين رو مقاله حاضر با روش تحليلي و توصيفي و استفاده از پژوهش هاي مراکز علمي معتبر به بررسي کريدور واخان و علاقمندي چين به اين کريدور استراتژيک در ابعاد اقتصادي-امنيتي به دليل نظارت و کنترل رقباي منطقه اي و همچنين همگرايي اقتصادي-تجاري با ساير فضاهاي پيراموني بر اساس پروژه يک کمربند-يک راه مي پردازد و در نهايت نتيجه گيري مي شود که کريدور واخان مي تواند زمينه ايجاد ساماندهي عوامل اقتصاد، تجارت را براي چين فراهم آورد بخصوص با توسعه زيرساختهاي حمل و نقل در بخش هاي زميني و ريلي در اين کريدور و پيوند با راه آهن سراسري افغانستان و اتصال به راه آهن ايران ، قابليت هاي امنيتي را براي احياي قدرت شرق نيز تضمين مي نمايد، اگرچه کمبودهاي را هم مي توان مشاهده کرد.
بر طبق اين سوال فرضيه اي بدين صورت شکل مي گيرد که با توجه به فضاي امنيتي حاکم بر کشمير پاکستان و ناامني جنوب تاجيکستان به دليل تحرکات گروههاي افراطي و بنيادگراي اسلامي، چين گزينه کريدور واخان را عليرغم تحت تاثير قرار گرفتن از عوامل و عناصر جغرافيايي بخصوص توپوگرافي خشن آن به منظور نزديکي به خاور نزديک بزرگ(کانون انرژي جهان ) و اروپا همچنين آبهاي آزاد در برنامه ريزي بلندمدت خود در نظر قرار مي دهد که نسبت به ساير کشورهاي پيراموني از نظر کنترل و نظارت بهتر و متوازن براي برقراري و اجراي استراتژي اقتصادي-تجاري چين در قالب يک کمربند- يک راه مهم ارزيابي مي شود.