چکیده:
دانش آموزان مدارس بهعنوان مشتری و محصول نظام آموزشی باعث میشوند تا مدیریت مدارس نسبت به دیگر سازمانها متفاوت و پیچیدهتر باشند. این پژوهش باهدف شناسایی ابعاد و نشانگرهای رفتاری مدیران مدارس در بستر پارادایم کوانتمی صورت گرفته است. در این پژوهش با رویکردی کیفی به تحلیل محتوا پرداخته شد. تعداد اسناد مطالعه شده 41 مورد بود که از پایگاههای داده الکترونیکی علمی معتبر و در فاصله زمانی سال های 2000 تا 2017 میلادی انتخاب شدند. تعداد 8 نفر از دبیران، مدیران مدارس و اساتید دانشگاه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخابشده و به روش نیمه ساختاریافته مصاحبه شدند. برای بررسی روایی یافتهها از روشهای همسوسازی منابع دادهها و خود بازبینی محقق و بهمنظور تعیین پایایی، روش توافق بین دو کدگذار به کار گرفته شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری استفاده شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد که ویژگیهای رفتاری مدیران شامل 8 بعد چشم انداز، تفکّر، ارزش ها و احساس ها، شناخت، اعتماد، عملکرد، ارتباط و یادگیری میباشد که از 29 حوزه و 95 نشانگر حاصل شد. بعد یادگیری مدیریت مدارس را از مدیریت در محیطهای دیگر متمایز میکند. این پژوهش میتواند زمینهساز تدوین پرسشنامه، به منظور بررسی وضعیت مدیران مدارس در حال حاضر باشد.
School students as customer and product of educational system make the management of schools different and more complex than other organizations. The purpose of this study is to identify the dimensions and behavioral indicators of school principals in quantum context. In this research, content analysis is done with a qualitative approach. The number of documents studied was 41, which was selected from valid scientific databases and between 2000 and 2017. A total of 8 teachers and administrators of the schools and professors of the university were selected through targeted sampling and interviewed in a semi-structured way. In order to investigate the validity of the findings, the methods of aligning data resources and researcher Self review is used for determining the reliability of the agreement between the two encoders. Content analysis and open and axial coding were used for data analysis. The findings showed that the behavioral characteristics of managers included 8 dimensions of vision, thinking, feeling, knowing, trusting, acting, communication and learning, which were obtained from 29 domains and 95 indicators. Then, it distinguishes learning from school management from management in other environments. This research can lead to the development of a questionnaire, to examine the status of school administrators at the present time.
خلاصه ماشینی:
شناسايي ابعاد و نشانگرهاي رفتاري مديران مدارس در بستر پارادايم کوانتمي : پژوهشي کيفي بيتا عبدالحسيني ١ ، بيژن عبدالهي ٢*، حسن رضا زين آبادي ٣ و سعيد ضرغامي همراه 4 Received: 03/01/2018 دريافت مقاله :١٣٩٦/١٠/١٣ صفحات : ١٩١-١٧٣ Accepted: 26/02/2018 پذيرش مقاله :١٣٩٦/١٢/٠٧ چکيده دانش آموزان مدارس به عنوان ذينفع و محصول نظام آموزشي باعث ميشوند تا مديريت مدارس نسبت به ديگر سازمان ها متفاوت و پيچيده تر باشند.
بنابراين هدف اين پژوهش ، شناسايي ابعاد و نشانگرهاي رفتاري مديران مدارس در بستر پارادايم کوانتمي است و به دنبال يافتن پاسخ اين پرسش است که در بستر پارادايم کوانتمي مديران مدارس بايد به چه ابعاد رفتاري توجه داشته باشند؟ و رفتارهاي آن ها در هر بعد شامل چه نشانگرهايي ميباشد؟ مباني نظري پاراديم نيوتني که از انديشه هاي بيکن ١ (١٦٢٠)، دکارت ٢ (١٦٣٧) و نيوتن ٣ (١٦٨٧) شکل گرفته است ، ديدگاه عقلاني براي جهان متصور است (بولت ٤، ٢٠١٥: ٢١؛ اکپيل و گانداز٥، ٢٠١٥: ٢) و داراي مفروضاتي مانند واقع گرايي، عليت ، موجبيت ، قطعيت ، خطي بودن سيستم ، خردگرايي و کنترل ٦ است (محمدي چابکي ، شعباني ورکي ، جاويدي کلاته جعفرآبادي و مسعودي ، ١٣٩٢؛ قدردان قراملکي، ١٣٨٩؛ داناييفرد، ١٣٨٥؛ صمدي، ١٣٨٠).
Louis, Leithwood, Wahlstrom, Anderson, Michlin & Mascall 6.
بعد «يادگيري» توسط پژوهش هاي محمد هادي (١٣٩٦)، هريس و همکاران (٢٠١٦)، دادگران و خلخالي (١٣٩٥)، صادقي دهکردي و مرادي پوردنجاني (٢٠١٥)، بولت (٢٠١٥)، آکات و اي (٢٠١٤)، قاسم و شاري (٢٠١٤)، هيلمن (٢٠١٣)، هوگز (٢٠١٣)، شاهولي کوه شوري (١٣٩٢)، رايکا (٢٠١٢)، راچ (٢٠١١)، لوييس و همکاران (٢٠١٠)، مالهرب ١ (٢٠١١)، ولز (٢٠٠٩)، آون (٢٠٠٨)، پيوتروسکي (٢٠٠٦)، کانينگهام (٢٠٠٦)، محمد و پائولين (٢٠٠٥)، نوري (٢٠٠٥)، سينگر (٢٠٠٤)، رتينگ (٢٠٠٢)، ولا (٢٠٠٢) و پاسخ ٧ نفر از مصاحبه شوندگان تأييدشده است .